Hyrorna klara för 2 200 lägenheter i Landskrona

Hyrorna för cirka 2 200 lägenheter i privatägda fastigheter i Landskrona är klara för 2016. Detta efter att en ramöverenskommelse träffats mellan Hyresgästföreningen region norra Skåne och Fastighetsägarna Syd. Hyrorna höjs med i genomsnitt 0,33 procent, mellan 0-0,5 procent.

- Vi har hela tiden hävdat att 2016 måste vara hyresgästernas år. Föregående års låga räntor, låga inflation, måttliga taxehöjningar och milda vintrar har gett företagen ett visst överskott. Det måste spegla av sig på hyreshöjningarna, säger Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Uppgörelsen liknar den som sedan tidigare fattats mellan Hyresgästföreningenregion norra Skåne och Fastighetsägarna Syd och som omfattar en stor mängd privatägda fastigheter i kommunerna Bjuv, Bromölla, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Höganäs, Hörby, Höör, Klippan, Kristianstad, Kävlinge, Osby, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.

Nu väntar förhandlingar på fastighetsnivå.

För mer information kontakta:

Evalena Agertoft, Enhetschef, Juridik och förhandling, Hyresgästföreningen region norra Skåne, tel: 010-459 17 06
Peter Olsén, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne, tel: 010-459 17 38