Hyrorna klara för ytterligare 11 000 lägenheter i norra Skåne

Hyrorna för ytterligare cirka 11 000 lägenheter i norra Skåne är klara för 2016 efter att en ramöverenskommelse träffats mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd. Hyrorna höjs med i genomsnitt 0,3 procent, mellan 0-0,5 procent.

Uppgörelsen omfattar en stor mängd privatägda fastigheter i kommunerna Bjuv, Bromölla, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Höganäs, Hörby, Höör, Klippan, Kristianstad, Kävlinge, Osby, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.

- Låga räntor, låg inflation, måttliga taxehöjningar och ett par milda vintrar gör att förutsättningarna är goda för fastighetsägarna. Detta ska märkas hos våra medlemmar och hyresgästerna. Vi har hela tiden hävdat att 2016 måste vara hyresgästernas år, säger Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Förhandlingar pågår fortfarande avseende Landskrona, men en uppgörelse väntas där inom kort.

Hässleholms kommun ingår inte i avtalet.

- Men eftersom ett avtal redan är tecknat med Hässlehem, vilket ger det allmännyttiga företaget 0,2 procent, utgår vi från att denna nivå kommer att bli normerande, säger Evalena Agertoft.

Nu väntar förhandlingar på fastighetsnivå.

För mer information kontakta: Evalena Agertoft, Enhetschef, Juridik och förhandling, Hyresgästföreningen region norra Skåne, tel: 010-459 17 06
Peter Olsén, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne, tel: 010-459 17 38