Strömstadsbyggen vill ha tvåårsavtal

Strömstadsbyggen, det kommunala bostadsbolaget i Strömstad, vill höja hyrorna över en tvåårsperiod med 3 procent, eller 1,5 procent per år. Ett högt krav enligt hyresgästföreningens förhandlare som hänvisar till det låga ränteläget och att Strömstadsbyggen redan idag har en av de högsta snitthyrorna i vår region.

Strömstadsbyggen anser att man de senaste åtta åren fått ut 3,6 procent lägre hyreshöjning än övriga bostadsbolag. Räknar man in kostnadsökningarna hävdar bolaget att man skulle behöva öka intäkterna med 12,7 procent. Men så mycket tror man inte att hyresgästerna orkar med. Istället kräver man ett tvåårsavtal med en höjning på 1,5 procent per år från den första januari 2016.

– Ett förhållandevis högt krav med tanke på det låga ränteläget, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlare Björn Karlsson. Strömstadsbyggen har redan en av de högsta snitthyrorna i regionen så vi får granska företagets underlag och ställa deras argument på prov, säger han.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 5150 kronor i månaden skulle, om bolagets krav går igenom, få en sammanlagd höjning under de två åren med 154,50 kronor i månaden, eller 1854 kronor per år.

Förhandlingarna inleds den 2 november 2015.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Björn Karlsson, förhandlare

Telefon 010 – 45 914 29