Richard Mortenlind ny regionchef i Hyresgästföreningen Norra Skåne

Richard Mortenlind har utsetts till ny regionchef för Hyresgästföreningen region Norra Skåne. Han tillträder senast den 1 januari 2016.

Richard Mortenlind är 48 år, bor i Glumslöv men flyttar under nästa år till Helsingborg. Han kommer senast från en tjänst som chef för Barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstad kommun, och har haft liknande tjänster i både Bjuvs kommun och i stadsdelsförvaltningen i Husie i Malmö.

Richard Mortenlind har även under många år arbetat som lärare och rektor i flera kommuner i Skåne. På fritiden ägnar han mycket tid åt att vara fotbollstränare för Pojkar 03 i Glumslövs FF.

-Att samhället ska kunna åstadkomma bra boendemiljöer för alla är en av de allra största utmaningarna vi står inför i dagens på många sätt segregerade samhälle. Jag vill vara med och anta den utmaningen och vara en del av de samhällsinsatser som Hyresgästföreningen gör, säger Richard Mortenlind i en kommentar.

-Jag är i grunden en föreningsmänniska som tror på att vi tillsammans kan förändra saker och ting till det bättre. Jag ser fram emot att få arbeta med både förtroendevalda och anställda i det arbetet, säger Richard Mortenlind.

-Jag är mycket nöjd över att ha rekryterat Richard Mortenlind som ny regionchef i Norra Skåne, säger Jan Johnsson, Hyresgästföreningens förbundschef, i en kommentar.

-Richard har bred erfarenhet av ledarskap och samhällsfrågor och är en öppen, lyhörd och resultatorienterad person. Jag ser fram emot vårt samarbete, säger Jan Johnsson.

Richard Mortenlind efterträder Jan-Olov Sandén, som kommer att gå i pension.

Richard kommer även att medverka i det nationella övergripande ledningsarbetet och ingå i Hyresgästföreningens ledningsgrupp, HLG.

Region Norra Skåne har cirka 43 000 medlemmar, drygt 660 förtroendevalda och 46 anställda. Regionkontoret ligger i Helsingborg.

För mer information, kontakta:

Jan Johnsson, förbundschef Hyresgästföreningen 070-645 02 70

Richard Mortenlind, tillträdande regionchef Norra Skåne 070-257 51 82