Hylteborna betalar mest för sitt vatten i Halland

Boende i Hylte betalar 3 330 kronor mer per år för sitt vatten än vad boende i Halmstad gör. Det visar den årliga Nils Holgersson-rapporten som jämför taxor och avgifter i landets kommuner. I Halland har kostnaderna för vatten och avlopp ökat med 2,1 procent från 2014 och priserna skiljer sig kraftigt åt mellan kommunerna.

– Det är väldigt märkligt att det får skilja så här mycket mellan olika kommuner. Alla boende i kommunen får betala priset och hyresgästerna gör det i form av högre hyror, säger Petra Lundh, enhetschef bostadspolitik och kommunikation, Hyresgästföreningen.

Kommuner med högst kostnad för en vanlig trerumslägenhet
Hylte              5 650 kronor/år
Kungsbacka  4 157 kronor/år
Laholm          4 057 kronor/år

Kommuner med lägst kostnad för en vanlig trerumslägenhet
Halmstad       2 320 kronor/år
Varberg          3 215 kronor/år
Falkenberg     3 625 kronor/år

Fakta om rapporten:
I Nils Holgersson-rapporten ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Organisationerna bakom rapporten:
Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. EKAN-gruppen gör faktainsamling, sammanställning och analys av materialet. Prisjämförelser mellan kommuner samt mellan leverantörer finns på www.nilsholgersson.nu

Presskontakter:
Petra Lundh, Hyresgästföreningen Norra Skåne, 070-630 74 60