Svårt att driva åtgärdskrav på egen hand som hyresgäst

När hyresgästen själv kontaktade sin värd och bad om hjälp för att få åtgärdat ett slitet parkettgolv var svaret nej direkt. Det var först efter att medlemmen fått hjälp från ärendehandläggaren, Christian Lundberg, som hyresgästen slapp bo med slitna och trasiga golv.

Många hyresgäster som själva vänder sig till sin hyresvärd med krav på reparationer av trasig eller sliten inredning i lägenheten få nej trots att de har egentligen har rätt att få hjälp.

− Vi märker detta ofta i vårt jobb. Många av de medlemmar som kontaktar oss för att få hjälp har själva försökt att framföra sina krav men blivit avvisade utan att få veta på vilka grunder värden säger nej, säger Christian Lundberg.

Hyresgästföreningen vill i första hand att dialogen ska gå mellan hyresgästen och fastighetsägaren. Om det inte fungerar kan Hyresgästföreningen hjälpa till med kontakten eller i förlängningen företräda medlemmen i diskussioner eller rättsliga prövningar.

Ibland kan hyresgäster ha ringt flera gånger och framfört sina klagomål till värden utan att det händer något. Sen kan Hyresgästföreningens handläggare framföra medlemmens krav i ett enda mejl och då är hyresvärden direkt beredd att ta sitt ansvar.

− Vår erfarenhet visar att det gäller både små och stora fastighetsägare. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att många hyresvärdar utnyttjar sin ställning och försöker slippa undan sitt ansvar. Många hyresgäster vet inte om vilka rättigheter de har och andra är kanske rädda för att använda den och riskera att bli ovän med sin hyresvärd, säger Christian Lundberg.

För mer information kontakta:
Christian Lundberg, ärendehandläggare: 010 - 45 92 334
Pernilla Berthelot, kommunikatör: 010 - 45 92 306