Hyresgäst fick ersättning efter problem med vägglöss

Med hjälp från Hyresgästföreningen fick en medlem ersättning för förstörd inredning efter att hon drabbats av vägglöss i sin lägenhet.

Hyresgästen som var bosatt i en lägenhet i centrala Malmö började misstänka att något inte stod rätt till när hon hittade oförklarliga röda utslag på kroppen. Hon uppsökte vård och fick konstaterat vad orsaken var. Hon kontaktade sin hyresvärd som genomförde flera försök att få bort vägglössen.

Kvinnan som drabbats av ohyran accepterade att vara lockbete till vägglössen för att fastighetsägaren skulle kunna sanera lägenheten. Hyresgästen begärde i sin tur att därefter få byta lägenhet vilket värden accepterade.

Det var först efter att hyresgästen flyttat till sin nya bostad som hon kontaktade Hyresgästföreningen.Med dess hjälp kunde hon begära ersättning för delar av den inredning som fick slängas efter att vägglössen upptäckts i lägenheten. I de inledande diskussionerna begärde hyresgästen ersättning för inredning till ett värde av cirka 7 500 kronor.

Inledningsvis fick kravet på ersättning inget gehör från hyresvärden. Efter att Hyresgästföreningens jurist, Caisa Andersson, ansökt om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden accepterade fastighetsägaren att ge hyresgästen cirka 6 000 kronor i ersättning för bland annat en bäddsoffa och sängkläder som fick slängas efter utbrottet av vägglöss.

− Vi är nöjda med utgången. Det är också positivt att hyresvärden i detta fall till slut accepterat att ta sitt ansvar gentemot hyresgästen, säger Caisa Andersson, jurist på Hyresgästföreningen i region södra Skåne.

För mer information kontakta:
Caisa Andersson, tf chef för den juridiska enheten: 0704-71 43 25
Pernilla Berthelot, kommunikatör: 0704-71 43 03