Liten hyreshöjning för Sandhultsbostäder

Det minsta av Borås stads kommunala bostadsbolag, Sandhultsbostäder med 126 lägenheter, för nöja sig med en hyreshöjning på en procent nästa år. Det står klart efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen.

Från början låg kravet på en höjning med 2,4 procent. Bolaget hänvisade till att man ligger efter med underhållet och dessutom har kommande behov av mera underhåll att klara av. Taxehöjningar och andra prisökningar låg också bakom kravet.

Resultatet av förhandlingarna blev alltså en uppgörelse på mindre än halva den begärda nivån. Pengarna ska användas till det renoveringsbehov som finns och det gynnsamma kostnadsläget, med bland annat låga räntor, talar för att det kommer att räcka till mer än tidigare planerat, anser Hyresgästföreningen. Därifrån kommer man nu att fortsätta följa hur mycket underhåll som blir utfört.

Den nuvarande snitthyran för en tvårummare hos Sandhultsbostäder ligger på 5 059 kronor i månaden. En hyra som nu stiger med drygt 50 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ann-Christin Josefsson

telefon 033-29 01 60