Stor satsning på underhåll resultatet av hyresförhandlingarna i Falun

Årets hyresförhandling mellan Hyresgästföreningen och Kopparstaden i Falun är klara. Hyran höjs med i snitt 1,1 procent från och med 1 januari 2015. Det innebär 11,03 kronor per kvm och blir en höjning med 55 kronor i månaden för en lägenhet på 60 kvadratmeter.

- Resultatet innebär att Kopparstaden gör en betydande  satsning på underhåll. Man ökar underhållet med 20 miljoner till 160 miljoner kronor per år. Vilket måste anses vara betydande för ett bolag i Kopparstadens storlek, säger John Oknelid, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Mitt.

Ungefär hälften av Kopparstadens alla bostäder är byggda under miljonprogramsåren. Det kan jämföras med andra kommunala bostadsbolag i Dalarna där snittet är att andelen är mindre än en tredjedel av det totala beståndet. Utmaningen med bestånder och underhållskostnader och renoveringar kommer att bli omfattande de kommande åren för Kopparstaden.

- Puckeln kommer nu. Många av Kopparstadens bostäder når gränsen där renoveringar måste göras och kostnaderna för underhåll skenar i höjden och det försöker Kopparstaden att möta. Vi som hyresgäster tar vårt ansvar och bidrar, säger Pekka Ovaska, vice  ordförande Hyresgästföreningen Falun.

För mer information:

Pekka Ovaska 070 – 350 17 77