​Hyrorna 2015 klara för hyresgäster hos Förvaltaren

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen region Stockholm och Fastighets Förvaltaren AB är nu avslutade. Hyrorna höjs med 0,9 procent från 1 januari vilket motsvarar 58 kr för en trerumslägenhet på 77 kvadratmeter. Förvaltaren hade yrkat på en höjning på 2 procent.

Anledningen till hyreshöjningen är att Förvaltaren har höga underhållskostnader eftersom bolaget arbetar med ekologiskt hållbara upprustningar. Förvaltaren återinvesterar allt överskott tillbaka i fastigheterna och lägger stor vikt vid att tillhandahålla bra standard med miljöhänsyn även i framtiden.

– Det har varit en snabb och smidig förhandling, säger Per Björklind, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Stockholm. I avtalet ingår också ett boinflytandeavtal för de 7 523 lägenheterna, vilket motsvarar 118 kr per lägenhet. Boinflytandeavtalet innebär att hyresgästerna har större möjlighet till inflytande i sitt bostadsområde.

För mer information, kontakta:

Per Björklind
Förhandlingschef