Hyresförhandlingen i Gamla Byn klar – 0,7 procent i hyreshöjning

Hyresgästföreningen och kommunala bostadsbolaget i Avesta, Gamla Byn, har kommit överens om hyreshöjning för 2015. Hyran höjs i snitt med 0,7 procent, vilket innebär 6,53 kr per kvadratmeter. För en lägenhet på 60 kvadratmeter innebär det cirka 32 kronor i månaden i hyreshöjning.

- Framförallt är det riskpremien som kommunen har lagt på bolaget som är anledning till hyreshöjningen. Eftersom det är kommunen som beslutar om riskpremien är den svåraste förhandlingsfrågan något som ingen av parter rår över, säger John Oknelid, förhandlingsledare Hyresgästföreningen.

Parterna stod långt ifrån varandra.

Gamla Byn hade yrkat 2,9 procent i hyreshöjning men Hyresgästföreningen ansåg inte att Gamla Byn skulle behöva höja hyran alls. Om det inte var för riskpremien. Bolaget får endast låna pengar via kommunen. Riskpremien är då en extra avgift som bolaget måste betala till kommunen som kompensation för den risk kommunen hävdar att den tar när bolaget lånar pengar. Kommunen har sänkt riskpremien från 0,7 till 0,5 procent men det är inte tillräckligt.

- Vi är nöjda med nivån på resultatet i hyresförhandlingen men problemet kvarstår, riskpremien är alldeles för hög. Gamla Byns hyresgäster förtjänar bättre än så här, säger Bo Brihler, ordförande Hyresgästföreningen Avesta.

För mer information:

Bo Brihler 070 - 542 20 30