Stockholmare manifesterar för ökat bostadsbyggande med peppstafett

Den nya regeringen har lovat 250 000 nya bostäder till 2020, men än så länge har inte en enda krona öronmärkts för att bostadsbyggandet ska komma igång. Inför ett möte med bostads- och utvecklingsminister Mehmet Kaplan anordnar därför Hyresgästföreningen en peppstafett på Mynttorget utanför riksdagshuset, mellan den 1-6 december. Varje timme kommer en ny person att ta över stafettpinnen för att med argument och musik peppa politikerna till att prioritera bostadsfrågan och de 289 000 ungdomar som idag står utan ett vettigt boende.

Den 1-6 december anordnar Hyresgästföreningen en peppstafett på Mynttorget utanför riksdagshuset. Under den veckolånga manifestationen kommer stockholmare manifestera för ett ökat fokus på bostadsfrågan. Alla som vill hjälpa till att sätta fokus på bostadsfrågan är välkomna att anmäla sig och vara med.

– Regeringen har ännu inte lyckats leverera varken plan eller budget för hur löftet att bygga 250 000 nya bostäder till 2020 ska infrias. För att ge energi till politikerna att gå från ord till handling väljer vi nu att engagera stockholmarna i en peppstafett, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

289 000 unga står just nu utan vettigt boende och idag bor 23 procent av alla unga mellan 20 och 27 år hos sina föräldrar eller andra släktingar. Den genomsnittliga kötiden för en hyreslägenhet med ett rum och kök är 32 månader. I den rödgröna regeringens budgetförslag är det dock tunnsått med förslag som kan råda bot på den akuta bostadsbristen.

Under torsdagen veckan träffar Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder Sveriges bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan för att diskutera Hyresgästföreningens krav på ökat bostadsbyggande.

– Hyresgästföreningen har presenterat en rad förslag för att få igång bostadsbyggandet. Det krävs dessutom en skattereform för att skapa likvärdiga ekonomiska villkor för byggande av hyresrätter, bostadsrätter och egna hem. I väntan på detta är det både nödvändigt och rättvist att staten inför en investeringsstimulans för nybyggnation av hyresrätter. Det är bland annat dessa frågor vi kommer prata med landets riksdagsledamöter om under vår peppstafett, säger Marie Linder.

Under veckan kommer Hyresgästföreningen spela musik för att peppa alla politiker som passerar och ge dem lite extra energi inför de viktiga riksdagsbeslut de ska fatta.

Vill du vara delaktig i Hyresgästföreningens peppstafett? Anmäl dig via flerhem.nu och häng med och peppa landets riksdagspolitiker.

För mer information, kontakta:

Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-5462694

Minna Rahko, projektledare Hyresgästföreningen 070-598 62 03