Hyregästföreningen uppmanar Uppsalahem att bygga hyresrätter med rimliga hyror

Under fredagen togs första spadtaget för Uppsalahems nya hyresrätter i Industristaden. Totalt ska 212 nya bostäder byggas. Detta glädjer Hyresgästföreningen med tanke på den bostadskris som råder men påminner om vikten av rimliga hyror som breda inkomstgrupper har råd med.

- Bostadsbristen är generellt sett akut, men bristen på hyresrätter med hyror som breda inkomstgrupper har råd med är än värre. Det är därför positivt att Uppsalahem nu investerar i nya hyresrätter men vi vill samtidigt understryka vikten att bygga bostäder med rimliga hyror, säger Jens Nilsson, bostadspolitisk talesperson för Hyresgästföreningen i Uppsala.

- De allmännyttiga kommunala bostadsföretagen, såsom Uppsalahem, måste ta ett särskilt ansvar för att det byggs hyresrätter med rimliga hyror i de fall andra aktörer inte vill satsa. Det ligger i deras uppdrag som långsiktig aktör med allmännyttigt syfte, säger Jens Nilsson.

Kontakt:

Elin Carlsson, bostadspolitisk utredare/pressekreterare Hyresgästföreningen Uppsala,

018 18 93 28

Jens Nilsson, bostadspolitisk talesperson Hyresgästföreningen Uppsala, 073 643 00 85