Hyresgäster får bo kvar efter tvist om kackerlacksinvasion

En familj i Malmö blev uppsagd efter att hyresvärden beskyllt dem för att inte göra tillräckligt mycket för att få bort kackerlackor från sin lägenhet. Med hjälp av Hyresgästföreningen fick familjen bo kvar i sin lägenhet.

Familjen blev uppsagd eftersom hyresvärden ansåg att de inte följt Anticimex instruktioner tillräckligt noga. Ärendet kom upp till hyresnämnden och där visade det sig att hyresvärden hade svårt att redogöra för vad som gjorts och inte gjorts i lägenheten för att få bort kackerlackorna.

Familjen fick bo kvar i sin lägenhet och klarare instruktioner gavs till dem om hur lägenheten skulle städas för att kackerlackorna skulle försvinna.

– Det är ingen som vill bo med kackerlackor. Lägenheten i sig är gammal med många sprickor där det är lätt för kryp att gömma sig. Om hyresvärden beskyller hyresgästen för att inte följa instruktionerna från saneringsföretaget måste denne ha starka bevis. Det räcker inte att påstå saker som tur är, säger Malou Gamborn, jurist på Hyresgästföreningen.

För ytterligare information kontakta:
Malou Gamborn, jurist, 040-17 43 05
Mats Lindahl, enhetschef juridik, 040-17 43 37