Stockholmarna säger ja till den svenska modellen och nej till marknadshyror

I en undersökning av TNS Sifo, på uppdrag av Hyresgästföreningen region Stockholm, säger stockholmarna ja till den svenska modellen och nej till marknadshyror.

Stockholmarna har fått svara på frågan ”Vilket tycker du är det bästa systemet för fastställande av hyresnivåer på hyreslägenheter?
A) Att hyressättningen går till som idag, med kollektiva förhandlingar utifrån den så kallade bruksvärdesprincipen, som säger att likvärdiga lägenheter ska ha lika hyra. B) Att hyran förhandlas individuellt och sätts genom överenskommelser mellan en hyresvärd och en enskild hyresgäst där den som är beredd att betala mest bestämmer hyresnivån, så kallade marknadshyror.”

84 procent av de som bor i hyresrätt svarar att de tycker att det nuvarande systemet är det bästa för hyressättning. 8 procent svarar ”B” (övriga vet ej) 70 procent av de som bor i annan upplåtelseform än hyresrätt svarar att de tycker att det nuvarande systemet är det bästa för hyressättning. 19 procent svarar ”B” (övriga vet ej)

Stockholmarna, oavsett vilken upplåtelseform de bor i, tycker att bruksvärdessystemet, den svenska modellen för hyressättning, är det bästa systemet. Stockholmarna säger alltså nej till att marknaden och bostadsbristen sätter hyran och ja till att likvärdiga lägenheter ska ha lika hyror.

För mer information, kontakta:

Henrik Ludvigsson
Bostadspolitisk utredare