Offentlig lägenhet ska gestalta bostadskrisen

– På söndag är det hyresgästens dag i Flen med bostadspolitiska samtal

På hyresgästens dag i Flen söndagen den 17 augusti placerar Hyresgästföreningen en offentlig lägenhet mitt i Sveaparken i Flen. Det är ett sätt att försöka få upp den svenska bostadskrisen i debatten inför valspurten. Kring lägenheten kommer samtal om bostadspolitiken att föras och alla politiska partier är inbjudna till en debatt som ska modereras av Hyresgästföreningens nyvalde ordförande Marie Linder.

– Det råder idag en bostadskris i Sverige. I många städer byggs det för lite bostäder och bostadsbristen är omfattande. I andra orter, som i Flen, är det istället bostadsöverskott. Oavsett var man befinner sig i Sverige kan man räkna med att det finns problem på bostadsmarknaden, säger Rolf Carlsson, ordförande i Hyresgästföreningen Flen.

Hyresgästens dag är ett årligt återkommande arrangemang. Eftersom det är riksdagsval i år står bostadspolitiken och bostadskrisen i år i centrum. Marie Linder är förbundsordförande i Hyresgästföreningen sedan juni och kommer att leda debatten mellan kommunens politiker.

– Flen skulle kunna bli ett mecka för pendlare till Stockholm. Det tar inte mer än en timme till T-centralen och om snabbtågen stannade skulle de gå ännu fortare. Men det kräver ju att tågen stannar också. Det säger sig självt att utvecklingen på orten skulle ta fart om förbindelserna blev bättre, säger Marie Linder i en kommentar. Det ska bli intressant att höra hur politikerna i Flen vill förvalta kommunens möjligheter.

Förutom bostadspolitik kommer det att bli underhållning och massor med aktiviteter för både stora och små.

Hyresgästens dag börjar kl 12 och avslutas kl 16.

Klockan 12:45 kommer Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen att tala och klockan 13 inleds bostadspolitiska debatten.

För mer information:

Tomas Bergh