Marie Linder vald till ny förbundsordförande i Hyresgästföreningen

Idag har Hyresgästföreningens förbundsstämma enhälligt valt Marie Linder till ny förbundsordförande i Hyresgästföreningen.

Marie Linder är 51 år och kommer från Tyresö utanför Stockholm. Hon har varit aktiv i Hyresgästföreningen i över 20 år och har de senaste fyra åren varit ordförande i sin lokala hyresgästförening i Tyresö. Hon sitter dessutom i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse sedan två år tillbaka. Marie Linder har fram till idag varit kommunikationschef på LO.

-Jag känner mig väldigt glad, stolt och ödmjuk inför detta stora förtroende, säger Marie Linder i en kommentar. Jag ser verkligen fram emot att få ta en aktiv roll i den bostadspolitiska debatten och arbeta vidare för att utveckla Hyresgästföreningen och belysa verkligheten för Sveriges tre miljoner hyresgäster.

-Att vara ordförande för Hyresgästföreningen och representera mer än en halv miljon medlemshushåll är ett av de finaste uppdrag jag kan tänka mig. Jag kommer arbeta hårt för allas rätt till en god bostad.

-Jag känner mig redo att ta över stafettpinnen från Barbro Engman och anta den fantastiskt roliga utmaning det är att representera en av Sveriges största och bästa folkrörelser, säger Marie Linder.

-Min vision för Hyresgästföreningen är en stark rörelse som skapar möjligheter för människor att påverka och utveckla sina boendemiljöer, avslutar Marie Linder.

-Marie Linder har ett starkt engagemang, i bostadspolitiken och för Hyresgästföreningen som folkrörelse. Hon är dessutom en vass kommunikatör. Jag är övertygad om att hon kommer bli en viktig röst i samhällsdebatten framöver, säger Barbro Engman, avgående förbundsordförande, i en kommentar.

Du hittar mer om Marie Linder här: https://www.youtube.com/watch?v=qCB7DIE4Hio&feature=youtu.be

För mer information, kontakta:

Marie Linder, nyvald förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-546 26 94

Anna Wennerstrand, pressansvarig Hyresgästföreningen 076-798 08 74