För fler hyresrätter med rimliga hyror

Hem för alla

Det behövs fler hem. Idag har många unga ingen möjlighet att flytta hemifrån. Äldre har inte råd att bo kvar eller flytta till något nytt. Par som vill separera hittar inga nya hem, och familjer måste bo trångt. Du kan inte ta jobbet som du fick, eller utbildningen du kom in på. Bostadsbristen drabbar oss alla, ung som gammal, i alla skeden av livet. Därför är det viktigt att vi tillsammans tar ställning för hemmet och hyresrätten. Rätten till en trygghet, till en bostad du kan kalla för hem.

Skriv under namninsamlingen om du tycker att det behövs fler hyresrätter med rimliga hyror, som passar i alla skeenden av livet. När kampanjen är slut kommer underskrifterna att överlämnas till bostadsminister Peter Eriksson.

Skriv på namninsamlingen

Kampanjen avslutas söndag den 31 december 2017

Snabba, enkla och billiga bostäder

Initiativtagare till kampanjen är Solweig Forsgren från Hökarängen. Som ordförande i den lokala hyresgästföreningen Kryddan är Solweig väldigt aktiv. Idén till en namninsamling för fler hyresrätter kom för längesedan, då det under en längre tid har varit stor bostadsbrist i regionen. För att lyfta problemet och skapa debatt har Solweig tidigare anordnat bostadspolitiska samtal med politiska företrädare i Stockholm.

Det är flera olika hjärtefrågor Solweig kämpar för. Frågor och tankar hon har samlat på sig genom att prata med andra medlemmar och förtroendevalda. Bland annat att byggprocessen från start till slut måste gå mycket snabbare än vad den gör idag, och att tiden för överklagande måste förkortas. Det måste gå snabbare, vara enklare och billigare. Övriga punkter som Solweig kämpar för är dessa:

• Ungdomar som måste tacka nej till arbete eller skolgång för att de inte har någonstans att bo
  • Att separerade par med eller utan barn inte ska behöva flytta hem till sina föräldrar igen
  • Äldre som vill byta till mindre lägenhet
  • Hemlösa äldre personer
  • Större lägenheter för familjer
  • Att ungdomar inte ska behöva bo hemma tills de fyllt 30 plus

Vi vet att det finns platser att bygga på, även i storstadsregionerna. Genom samverkan mellan stat, kommuner, företag och organistationer kan nya samhällen byggas upp. Hållbara boenden, framtidens hem.

Håller du med om dessa punkter? Skriv då under namninsamlingen för att visa ditt stöd, och påverka byggandet av fler hyresrätter med rimliga hyror.

Har du eller någon du känner ingen möjlighet att skriva under här på hemsidan? Då går det även bra att besöka Hyresgästföreningen region Stockholms kontor. klicka här för mer information.

Hittills har 3071 visat sitt stöd

• Kina Edman, Farsta