Skriv på vår namninsamling

Låt pengarna stanna i ABK!

Namninsamlingen är nu avslutad. Stort tack till alla som skrivit under! Nu ser vi till att kommunstyrelsens ordföranden, Pierre Månsson och Heléne Fritzon får namnen och att pengarna får stanna i ABK.

Kontaktperson: Helena Rasmusson, helena.rasmusson@hyresgastforeningen.se, 010-459 17 44

Frågor och svar om vinstuttaget i Kristianstad

Varför protesterar Hyresgästföreningen mot Kristianstads kommuns förslag om att ta 30 miljoner kronor från AB Kristianstadsbyggen?

Det är en orättvis dubbelbeskattning av hyresgästerna
Om förslaget går igenom betalar ABK:s hyresgäster motsvarande 3 376 kronor per lägenhet och år till Kristianstads kommun. Det blir en orättvis dubbelbeskattning av hyresgästerna som redan betalar kommunskatt. Kommunal verksamhet borde finansieras av alla oavsett om man bor i villa, bostadsrätt eller hyresrätt.

Villaägare och bostadsrättsinnehavare har dessutom skattelättnader i form av ränteavdrag och rot-avdrag. Hyresgästerna får noll kronor i statligt stöd för sitt boende. Kommunen spär nu på denna orättvisa genom att låta allmännyttans hyresgäster betala dubbel kommunskatt.

Pengarna behövs i ABK
Får pengarna stanna i bolaget kan de återinvesteras i renovering, underhåll, nybyggnation och utveckling av utemiljöerna i bostadsområdena, och kommer på så vis till nytta för hyresgästerna. ABK har haft en hög ambition när det gäller renovering, underhåll och nybyggnation. Om politikerna tar pengarna sätter de käppar i hjulet för denna ambition.

ABK spelar en viktig roll i Kristianstads utveckling
Ett allmännyttigt bostadsbolag med mycket muskler är ett bra verktyg för politiker när det kommer till att påverka bostadsmarknaden. Genom att vara en stark aktör kan ABK bättre ta hand om hyresgästerna och bygga bort bostadsbristen så kommunen kan utvecklas. ABK är ett bolag med ett bra anseende som de flesta politiker är stolta över. Det har varit, och kommer att fortsätta vara, en viktig motor i Kristianstads utveckling även framöver.

Vill du också göra skillnad?