Skriv en insändare

Att synas i tidningar och media är en viktig del i att sprida kännedom om Hyresgästföreningen och driva opinion för våra frågor.

Om du vill kan du skriva under med eget namn, om ni vill som en hel styrelse, eller som en representant för Hyresgästföreningen. Blanda inte ihop dina privata åsikter med Hyresgästföreningens officiella.

Vad ska jag skriva om?

Hyrskatten

Hyresrätten missgynnas av skattesystemet, hyresrätten får inget ROT-avdrag och ägt boende subventioneras av ränteavdragen. Denna orättvisa leder till högre hyror, låg nyproduktion och att renoveringar skjuts upp. Avskaffa hyrskatten och kom till rätta med bostadskrisen. Läs mer om skattepolitik här.

Alla har rätt till ett hem

I majoriteten av landets kommuner är det bostadsbrist. Det byggs alldeles för lite och det som byggs är för dyrt. Regeringen och kommunerna måste bli ambitiösare och ta sitt ansvar för att alla ska ha en bostad. Läs mer om stadsbrist och byggande här.

Hyresförhandlingarna

Under hösten pågår hyresförhandlingarna. Hyran tar allt större del av plånboken och ökar mer än inflationen. Hyrskatten måste avskaffas och kommunens uttag ur allmännyttan begränsas. Läs mer om hyresförhandlingarna här.

Kommunala taxor

Vad många inte vet är att kommunens politiker har stor påverkan på din hyra. Taxor för vatten, avlopp, värme och avfall är en stor del av hyran och taxorna bestäms av kommunen. Våra kommunpolitiker måste ta sitt ansvar inför hyresförhandlingarna. Taxorna får inte öka mer. Klicka här för din kommuns siffror.

Ägardirektiv och kommunala uttag ur allmännyttan

Låt vår hyresvärd vara i fred. Många kommuner tar ut vinster från allmännyttan och låter den gå till sånt som skattepengar ska finansiera. Hyresgäster är ingen extra pengapung för fattiga kommuner. Bolaget behöver pengarna för nyproduktion, renoveringar och för att slippa höja hyrorna. Stoppa utdelningen från vår allmännytta.

Marknadshyror

Då och då dyker de upp, fastighetsägarrepresentanter och naiva politiker som vill ha marknadshyressystem i Sverige. Vet de ens vad de pratar om? Hur mycket ska vi tvingas betala i hyra?  Hyran har ökat mer än inflationen de senaste åren och hyressektorn är mycket lönsam för fastighetsägare och investerare. Bostadsbristen löser sig inte för att de som söker bostad inte har råd att betala hyran. Var ska de ta vägen? Läs mer om marknadshyror här. Se vår film med snabba fakta om social housing här.

Hur ska jag skriva?

Håll dig kort, insändarredaktionerna uppskattar att du är rak på sak. Använd stommen enligt exemplen ovan och utveckla, eller skriv helt egna insändare. Vill du utveckla dina tankar ytterligare, kontakta istället debattredaktören så kan du skriva en längre artikel. Skriv under med namn och ort.

Var ska jag skicka insändaren?

Skicka insändaren till någon av dina lokala tidningar. Blir du inte publicerad? Posta insändaren på Facebook om den inte är för lång. Där kan du också få många läsare.

Vill du också göra skillnad?