Hyresgästföreningens historia

När den första Hyresgästföreningen bildades på 1910-talet var hyresgästerna maktlösa inför sina hyresvärdar. Det har vi varit med om att ändra på.

En tillbakablick

Den första hyresgästföreningen som fortfarande existerar bildades i Nynäshamn den 30 december 1915. Det var missnöjda hyresgäster vid Telegrafverkets bostäder som samlades till möte. Bostäderna var mycket dåliga, utan vare sig elektricitet eller vatten. Problemen var stora med råttor och ohyra. När värden vägrade göra något åt eländet, beslöt de boende att sluta sig samman i en hyresgästförening.

På liknande sätt startade hyresgästföreningar runt om i landet. 1923 gick åtta hyresgästföreningar ihop och bildade Hyresgästföreningarnas Riksförbund. 1925 var förbundet landsomfattande. Då hade förbundets föreningar sammanlagt cirka 8 000 medlemmar.

Sedan dess har en stadig tillväxt skett. I dag är vi över en halv miljon medlemmar i Hyresgästföreningen!

Det tar tid att berätta hela vår 100-åriga historia, så därför har vi tagit fram en film. Håll i hatten, här går det undan - "100 år på 3 minuter"

Om du har lite mer tid finns här en sammanfattning av vår historia på 17 minuter.