Överenskommelse
pexels.com
Överenskommelse

Vår experthjälp ingår i medlemskapet

Som medlem får du stöd och råd av våra experter. Det kan gälla allt från hyreskontrakt som blivit uppsagda och problem när hyresrätter ska renoveras, till frågor om trasiga gungställningar, läckande kranar och kalla lägenheter.

Våra anställda jurister och handläggare är experter på hyreslagen, och vår juridiska service ingår i din medlemsavgift. Våra experter svarar bland annat på frågor om:

• Dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst
  • Hyran
  • Lägenhetsbyte
  • Andrahandsuthyrning
  • Ombildningar till bostadsrätt
  • Grannar som stör
  • Tvättstugor
  • Husdjur
  • Miljön i din lägenhet och ditt bostadsområde
  • Gårdar och lekplatser

Juridiskt stöd i konflikter

Det är inte alltid hyresvärdar och hyresgäster kommer överens. Det kan handla om allt från krav på skadestånd på grund av skador i lägenheten till uppsägningar på otydliga grunder. Ibland fungerar varken fastighetsskötsel eller fastighetsförvaltning. Då kan hyresnämnden kräva att hyresvärden åtgärdar problemen.

Om det blir en konflikt mellan dig och värden kan Hyresgästföreningens jurister representera dig i hyresnämnden, tingsrätten eller hovrätten. Ofta räcker det med att vi pratar med värden  för att problemet ska lösa sig. Rätt till aktiv juridisk hjälp (biträde) gäller ärenden som uppstått efter att du tecknat ditt medlemskap. Du har dock alltid rätt till juridisk rådgivning och kan kontakta vår rådgivning så ofta du behöver.

Här har vi samlat ihop de vanligaste frågorna som våra medlemmar ringer om. Är du medlem och vill ha mer detaljerade svar är du välkommen att höra av dig till oss.