Information om cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre webbupplevelse och för att mäta hur webbplatsen används. Vad hanterar vi för data

FAQ Lärkan

Här har vi samlat vanliga frågor och svar gällande Lärkan. Under "Vanliga frågor" får du en överblick av vanliga frågor som rör Lärkan. Under "Frågor och svar" hittar du svaret till respektive fråga.

Vanliga frågor

Hur loggar jag in som anställd?

Hur loggar jag in som medlem/förtroendevald?

Jag är både anställd och medlem, hur loggar jag in?

Jag är familjemedlem, medlemsskapet står på min sambo. Kan jag göra utbildningar i Lärkan?

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Vad har jag för användarnamn?

Spelar det någon roll vilken webbläsare jag använder?

Jag är medlem men har ingen registrerad mailadress. Kan jag logga in ändå?

Kan jag som anställd logga in från min hemdator?

Hur byter jag lösenord?

Hur söker jag fram en specifik utbildning?

Vart kan jag se min utbildningshistorik?

Det krånglar. Vem vänder jag mig till?

Var hittar jag användarguider för Lärkan?

 

Frågor och svar

Hur loggar jag in som anställd?

  1. Gå in på Navet.
  2. Tryck på Verktyg och tjänster.
  3. Tryck på Lärkan 
  4. När du kommer till inloggningssidan, tryck på Logga in som anställd.

Hur loggar jag in som medlem/förtroendevald?

Gå in på hyresgästföreningen.se. Tryck på hamburgermenyn (de tre strecken längst upp till höger), gå därefter in på Medlem, Utbildningar och slutligen Utbildningsplattformen Lärkan.
Alternativt, tryck på länken till Lärkan här.

Det finns två sätt att logga in på:

Det enklaste och säkraste sättet att logga in med BankID.

  • Då trycker du bara på knappen "logga in med BankID" Du behöver inte fylla någonting på den första sidan.
  • Följ sen instruktionerna.

Det andra sättet att logga in på är med ditt medlemsnummer som användarnamn.

Första gången du loggar in på detta sätt behöver du beställa ett lösenord:

  • Klicka på Nytt lösenord.
  • Fyll i ditt medlemsnummer eller din e-postadress.
  • Skicka meddelande.

Ditt användarnamn är ditt medlemsnummer. Observera att din e-postadress behöver finns registrerad i Hyresgästföreningens medlemsregister för att vi ska kunna skicka dig lösenordet.

  • Om e-postadressen inte finns registrerad eller är gammal kan du som huvudmedlem logga in på hyresgästföreningen.se via Mina medlemsuppgifter och ändra din e-postadress.
  • Om du är familjemedlem, kontakta Medlemscenter på 0771-443 443 för att registrera din e-postadress.

 

Jag är både anställd och medlem, hur loggar jag in?

Då har du två användarkonton, ett kontor för respektive roll. Se fråga 1 respektive fråga 2 för beskrivning om hur du loggar in. Vi rekomenderar att du som anställd inte använder din Hyresgästförening e-postadress i medlemsregistret. När du loggar in som anställd får du tillgång till de utbildningar som riktar sig till dig i din roll som anställd, när du loggar in som medlem får du tillgång till de utbildningar som riktar sig till medlemmar.

Jag är familjemedlem, medlemsskapet står på min sambo. Kan jag göra utbildningar i Lärkan?

Ja, familjemedlemmar kan logga in i Lärkan. Se informationen om hur du loggar in som medlem/förtroendevald.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

På Lärkans inloggningssida finns en knappen Nytt lösenord. Klicka på den och fyll i din e-postadress eller ditt medlemsnummer. För att använda din e-postadress måste den finnas registrerad i vårat medlemsregister.

Vad har jag för användarnamn?

Om du är medlem/förtroendevald: ditt medlemsnummer.
Om du är anställd: samma användarnamn som du har för att logga in på Navet/Office365.

Spelar det någon roll vilken webbläsare jag använder?

Ja, Lärkan fungerar bäst i Google Chrome. 

Jag är medlem men har ingen registrerad e-postadress. Kan jag logga in ändå?

Nej, du behöver registera din e-postadress i medlemsregistret för att kunna logga in. Om e-postadressen inte finns registrerad eller är gammal kan du som huvudmedlem logga in på hyresgästföreningen.se via Mina medlemsuppgifter och ändra din e-postadress. Om du är familjemedlem, kontakta Medlemscenter på 0771-443 443 för att registrera den.

(Snart kommer du även kunna logga in med BankID.)

Kan jag som anställd logga in från min hemdator?

Ja. Gå till Navets startsida och logga in med dina Navet/Office365 uppgifter. Därefter öppnas Navets startsida. Gå sedan till Verktyg & tjänster/Lärkan.

Hur byter jag lösenord?

För att byta lösenord som medlem eller förtroendevald klickar du på "Hamburgermenyn" i Lärkan (de tre strecken längst upp till vänster). Klicka på pennan brevid ditt namn i menyn och byt lösenord.

Om du loggar in som anställd behöver du inte byta lösenord i Lärkan, det synkas från ditt arbetskonto.

Hur söker jag fram en specifik utbildning?

Klicka på Utbildningskataloger på startsidan och leta dig fram, eller om du vet vad utbildningen heter, kan du skriva utbildningens namn i sökfältet överst på sidan. 

Vart kan jag se min utbildningshistorik?

Klicka på Min profil & statistik och sedan Kurser i menyn i vänsterkanten. Status "prenumererad" innebär att du är anmäld men att du inte har påbörjat utbildningen, "pågående" innebär att du har påbörjat utbildningen men inte slutfört den medan status "avslutad" innebär att du har genomfört utbildningen.

Det krånglar. Vem vänder jag mig till?

Tekniska frågor som gäller t.ex inloggning, lösenord, webbläsare etc samt användarfrågor om hur du anmäler dig till en utbildning eller navigerar i Lärkan, kan du vända dig med till Medlemscenter 0771-443 443.

För frågor gällande specifika utbildningar (innehåll, målgrupp, tider, utskick etc), kontakta din regionala utbildningsledare. Nedan finns samtliga regionala e-postadresser samlade samt e-postadressen för nationellt utbildningssöd:

Utbildning Norrland
Utbildning Aros-Gävle
Utbildning Stockholm
Utbildning Mitt
Utbildning Västra Sverige
Utbildning BÄSK
Utbildning Sydost
Utbildning Norra Skåne
Utbildning Södra Skåne
Utbildning Nationellt

Var hittar jag användarguider för Lärkan?

Användarguider hittar du här