barn blåser serpentin

Ditt medlemskap

Som medlem i Hyresgäst­föreningen har du trygghet och kraft att påverka ditt boende. Med över 570 000 medlemmar och en av Sveriges största folkrörelser bakom dig, har du en stark röst. Tillsammans arbetar vi för alla hyresgästers rätt till ett tryggt hem – till en rimlig kostnad.

Två barn och en vuxna sitter i en soffa och läser en bok.

Ett bättre boende för alla hyresgäster

• Hyresförhandling
  • Juridisk rådgivning
  • BoKvar-försäkring

För din och alla hyresgästers skull

Hyresgästför­eningen är en medlemsorganisation för alla hyresgäster. Vi jobbar för att alla hyresgäster ska ha ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas. Ju fler vi är desto mer kan vi göra – från att ändra lagar till att fixa lekplatsen på gården. Genom ditt medlemskap gör vi skillnad för både dagens och framtidens hyresgäster.

• Någon att fråga - Rådgivning och hyresjuridiskt stöd

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid få hjälp med dina frågor om ditt hem. Det kan handla om allt från skador i din lägenhet till hyreskontrakt som blir uppsagda. Våra rådgivare och jurister är alltid redo att ge dig stöd och råd. Tänk på att våra jurister bara kan hjälpa dig med problem som uppstår efter att du blivit medlem hos oss. Du har dock alltid rätt till juridisk hjälp.
  • BoKvarförsäkring och andra förmåner

Som medlem får du en kostnadsfri BoKvar-försäkring under 3 månader. Den kan hjälpa dig att betala delar av hyran om du skulle bli arbetslös eller långvarigt sjuk. Du får också många bra medlemsförmåner, som kan göra att du får pengar över till annat.
  • Någon som förhandlar din hyra

Som medlem ser du till att vi kan förhandla hyran för hyresgäster i hela landet. När vi är många så kan vi tillsammans se till att hyrorna håller sig på en rimlig nivå. Du kan också delta och påverka i hyres­förhandlingarna.
  • Gör skillnad i ditt och andra boende

Som medlem hos oss kan du göra skillnad för att skapa trygghet, trivsel och gemenskap i området där du bor. Vad du än vill göra så finns vi vid din sida för att göra ditt och andras boende bättre.
gula och gröna hus