
Årsmöten 2023
En gång om året har Hyresgästföreningarna runt om i landet årsmöte. Det är på årsmötet man fastställer årets planer. På årsmötet har man som medlem mycket att säga till om - det är en central del av Hyresgästföreningens demokratiska uppbyggnad.
Fysiska och digitala hybridmöten
Under 2023 kommer vi fortsatt erbjuda möjligheten att hålla årsmöten i föreningarna som hybrida möten.
Ett hybridmöte innebär du välja att delta på plats på mötet eller att delta digitalt via din dator eller telefon.
Du som inte har möjlighet att vara med på mötet på plats kan nu vara med digitalt och påverka och ta del på samma villkor som alla andra!
I regel använder vi oss av Teams i de digitala mötena, men det kan finnas regionala skillnader. För mer information, kontakta din region.
Hitta ditt årsmöte
På din regionsida hittar du infomation om årsmötena i din region.
Hitta din regionala webbsida
Så deltar du på årsmötet
1. Anmäl dig till årsmötet
Du som är medlem får kallelsen till årsmötet minst två veckor i förväg. Kallelsen kommer antingen i Hem & Hyra eller med brev. På din regions webbbsida publiceras oftast en länk för anmälan.
2. Läs årsmöteshandlingarna i förväg
För att det digitala mötet ska bli bra för dig är det bra att i förväg ha läst in sig på handlingarna. (I den mån de skickas ut i förväg.)
3. Lär dig och testa tekniken i förväg
4. Koppla upp dig
Du kan ansluta med dator, läsplatta eller telefon till det digitala årsmötet.
Så ansluter du till ett Teamsmöte
Omröstning på mötet
När det kommer till sluten omröstning eller votering på årsmötet (och du deltar digitalt) använder vi ett verktyg som heter Suffra. Här får du råd och tips om Suffra.
För dig som arrangör
- Lär med på vår arrangörsida för digitala årsmöten.
- Här kan du ladda ned en broschyr med förslag på förberedelser för mötesansvariga, förslag på inbjudan, roller och uppgifter för digitala möten och mycket mer!
Frågor
Om du har frågor kring årsmötet tar du det via din region.