En förenings som har ett årsmöte med många personer

Årsmöten

En gång om året har Hyresgäst­föreningarna runt om i landet årsmöte. Det är på årsmötet man bestämmer årets planer. Och vet du vad? Årsmötet är din stund som medlem att skina och göra din röst hörd!

De lokala hyresgäst­föreningarna börjar sina årsmöten i februari, medan hyresgäst­föreningarna börjar sina i mars. Det är inte bara viktigt att du är med, det är också väldigt kul!

Så deltar du

1. Anmäl dig till årsmötet
    Du som är medlem får kallelsen till årsmötet minst två veckor i förväg. Kallelsen kommer antingen i Hem & Hyra eller med brev. På din regions webbbsida publiceras oftast en länk för anmälan.
  2. Läs årsmöteshandlingarna i förväg
    För att mötet ska bli bra för dig, är det bra att i förväg ha läst in sig på handlingarna. (I den mån de skickas ut i förväg.)
  3. Delta på plats eller koppla upp dig
    För att delta på plats, gå till den angivna adressen i kallelsen. På de digitala årsmöterna kan du ansluta dig med dator, läsplatta eller telefon. Testa gärna tekniken i förväg.

Fysiska och digitala hybridmöten

Under 2024 erbjuder vi möjligheten att hålla årsmöten i föreningarna som hybrida möten. Ett hybridmöte betyder att du kan välja att delta på plats eller att delta digitalt via din dator eller telefon. Ta reda på vad som gäller för just det årsmöte du vill delta i.

Vi använder oss av Teams för de digitala mötena, men det kan finnas regionala skillnader. Om du har frågor om årsmötet, kontakta din region.

Omröstning på mötet

När det kommer till sluten omröstning eller votering på årsmötet (och du deltar digitalt) använder regionerna olika verktyg. Ett verktyg som används heter Suffra. Om ett särskilt omröstningsverktyg används kommer du att få information innan och under mötet så att du kan delta i omröstningarna.