Barn och vuxna vid pysselbord
Foto: Susanne Edberg

Karneval som förenar

Hans Lindmark ville sprida glädje, positiv anda och öka trygghet och känsla av gemenskap i Flemingsberg i södra Stockholm. Efter kontakt med Svenska kyrkan, Huddinge kommun och Huge bostäder var man överens om att arrangera en festlig dag med karneval i området. Hyresgästföreningen i Huddinge, med Hans Lindmark och Susanne Edberg i spetsen, ledde planeringen av ”Huddingekarnevalen”.

En septemberdag var det så dags och i tidigt morgondis började man pynta området. Vimplar, band och ballonger gjorde området festligt; scenen byggdes upp och olika stationer med aktiviteter ställdes i ordning.

Många olika aktörer

Huge bostäder visade upp sin sopsug i en minimodell där barnen fick se vad som händer om man kastar fel saker och hur den fungerar när man kastar rätt saker i den.

Svenska kyrkan serverade kaffe och bullar. De ordnade även lyckoruset – en löptävling för både stora och små. Intäkterna för fika och deltagaravgifter gick till välgörande ändamål i Afrika. Utanför sin entré hade de en station där alla barn fick återanvända skräp och skapa olika saker av det. Det var en populär sysselsättning som uppskattades mycket.

Fritidsgården Ung Zons ungdomar höll området rent och hjälpte till med rekvisita och fix inför uppträdandena på scenen. De framförde också flera dans- och sångnummer under dagen.

Hyresgästföreningens tält var välbesökt. Där samtalades om allt från upprustning och ombildning till enskilda ärenden där besökare fick rådgivning. Barn pysslade och kunde få en ansiktsmålning och göra sin egen karnevalsmask. Det bjöds på popcorn och frågesport.

ABF höll i uppträdandena på scenen och samordnandet med danstrupperna. Istället för ett traditionellt karnevalståg dansades det på olika platser och på scenen. Alla som var på området kunde delta utifrån sina förutsättningar.

Lyckat arrangemang

Dagen blev en succé och uppskattades mycket inte bara av alla barn och ungdomar som var med utan också av deras föräldrar, morföräldrar och övriga besökare. Det talas om denna dag långt efter att sista vimpeln tagits bort.

Tidigare kunde de äldre känna sig lite osäkra då de stötte på ungdomarna i området men efter karnevalen där de olika grupperna träffades och samarbetade under trevliga former har tryggheten ökat.

Hyresgästföreningens lokala föreningar som verkar i bostadsområdena fortsätter med olika aktiviteter varje vecka för sina hyresgäster.

Samarbetet mellan föreningarna fungerade så bra att det troligtvis kommer bli fler gemensamma projekt framöver.