Marie Linder, förbundsordförande i Hyresgästföreningen, protesterar mot utförsäljning av allmännyttans lägenheter på torget i Sala.
Foto Niklas Lundengård.

Sälj inte ut

Hyresgästföreningen protesterar mot att kommunerna säljer ut lägenheter från sina allmännyttiga bostadsbolag. Här kan du skriva under vår namninsamling.

Vi ser att kommuner runt om i landet väljer att sälja allmännyttiga bostäder. Trots den alarmerande bostadsbristen och ett stort behov av hyresbostäder som vanligt folk har råd att efterfråga. Att sälja bostäder med låga hyror gör det svårare för kommunerna att genomföra sitt bostadsförsörjningsansvar.

Genom att ha koll på vad som tas upp på dagordningen hos kommunfullmäktige kan du se om kommunen är på gång att sälja ut lägenheter från sitt allmännyttiga bostadsbolag. Det är viktigt att politikerna förstår att det är en dålig idé. Du och dina grannar kan påverka politikerna och med det beslutet och hindra kommunens utförsäljningar.

Var med och påverka politikerna – skriv under namninsamlingen du också! Och sprid till vänner och bekanta!