kvinna beskymrad
iStock

Stärk skyddet för hyresgäster!

Om din värd genomför en stor renovering – kan din hyra chockhöjas. Vansinne tycker Hyresgästföreningen, och vi är inte ensamma. 82 procent av väljarna tycker hyresgästen ska få rimlig tid på sig att planera inför en kraftig hyreshöjning istället för en chockhöjning av hyran. En självklarhet kan tyckas. Ändå tänker flera partier rösta emot förslaget som riksdagen röstar om på torsdag.

Marie Linder

- Det är oroande och minst sagt förvånande att flera politiska partier nu verkar vilja rösta emot förslag som skulle ge hyresgäster större trygghet mot till exempel chockhöjningar av hyran vid renoveringar. Särskilt när vi nu ser så tydligt att väljarna tycker precis tvärtom, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Propositionen som riksdagen ska rösta om på torsdag har titeln ”Stärkt skydd för hyresgäster” Förutom skydd mot höga hyreshöjningar efter renoveringar lyfter förslaget att hyresgäster ska få stärkt skydd vid extraordinära händelser som lägenheten brinner upp eller sprängs. Och att det ska bli lättare att agera mot hyresvärdar som låter sina hus förfalla.

Väljarna vill ha stärkt skydd för hyresgäster

Enligt nya siffror från Novus vill en överväldigande majoritet av den svenska väljarkåren se att tre av de fyra förslagen i propositionen genomförs.

- Min uppmaning till våra folkvalda är att lyssna på vad väljarna tycker i den här frågan. För nu har vi svart på vitt att väljarna inte tycker människor ska behöva gå från hus och hem, om lägenheten brinner upp eller råd med chockhöjda hyror efter renovering. Nu måste riksdagen ta sitt ansvar och se till att vi får bort renovräkningarna i Sverige, säger Marie Linder.

tom plånbok

Infasning av höga hyresökningar

82 procent av väljarna tycker det är ett bra förslag att höga hyresökningar efter stora renoveringar fasas in under längre tid. Detta för att ge hyresgäster en rimlig chans att planera och ställa om inför en hyreshöjning. De forna allianspartierna och Sverigedemokraterna kommer rösta emot detta förslag.

brandman framför brand

Nytt hyreskontrakt vid brand

81 procent vill se att de hyresgäster vars lägenheter brinner upp eller sprängs får ett nytt hyreskontrakt. Sverigedemokraterna och Liberalerna kommer rösta emot detta förslag.

moder justitia, rättvisa

Ingripa mot oseriösa hyresvärdar

95 procent tycker det är bra förslag att det ska bli lättare för samhället att ingripa mot seriösa värdar som låter sina fastigheter förfalla. Moderaterna och Sverigedemokraterna kommer rösta emot detta förslag.