Almedalen
Hyresgästföreningen

Digitala Almedalen

Välkommen till Digitala Almedalen! Genom att livesända debatter, seminarium och panelsamtal så för vi Almedalen närmare våra medlemmar. Här hittar du ett urval av de programpunkter som Boinstitutet arrangerar med stöd av Hyresgästföreningen. Var med och följ över 60 webbsända samtal om bostäder och samhälle. Här har vi lagt upp höjdpunkter som du inte bör missa, gratis och öppet för alla!

MÅNDAG

Tusentals hyresgäster hjälper varandra

Tid: 10.45 – 11.15

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Hyresgästföreningens initiativ Goda grannar kom snabbt på plats i början av pandemin. Ett initiativ som handlar om hur människor kan hjälpa varandra med vardagliga saker som att handla mat och gå ut med hunden men också att med samtal kunna bryta ensamheten. Hur kan nu politiken bidra i att dämpa människors oro? Det kommer Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder och Centerpartiets chefsekonom Martin Ådal att samtala om. Referat hittas till höger.

Segregationen och dess konsekvenser.

Tid: 12:00-12:45

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Sandra ”ByggSandra” Mobaraki är byggbranschens influenser nr 1 och har i sina egna kanaler intervjuer med spännande personer. Hos Digitala Almedalen intervjuar hon Karen Austin, processledare Delegationen mot Segregation.

Ungas ensamhet i hemmet.

Tid: 13:25 – 13:40

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Presentation av Boinstitutets undersökning från mars i år: Ensam hemma – en studie om ensamhet i hemmet bland unga”.

Läs mer om rapporten här.

Allt du skulle velat fråga om (hyres)bostäder

Tid: 14:45-15:10

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Anders Nordstrand, VD, Sveriges Allmännytta talar om hyresrättens förtjänster.

TISDAG

Crowdfoundade hyresrätter i trästomme

Tid:09:20-09:55

Plats: Digitalt på Boinstitutet

ETC Bygg färdigställer nu Sveriges första crowfoundade hyresrätter i Västerås, dessutom i trästomme. En del av lösningen på att få fram bostäder som människor efterfrågar?

En ny bopolitik för Sverige – Samverkan, rättigheter och ansvar

Tid: 12:35-13:05

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Global Utmaning vill bryta dödläget kring bostadsfrågan och få tillstånd ett nytt samlat grepp från ansvariga på nationell och kommunal nivå för att ta fram strategier för bostadsfrågan. Under 2020 har tankesmedjan anordnat sex policydialoger om En ny bopolitik för Sverige och kommer inför höstens lansering under Digitala Almedalen dela med sig av några fynd. Karolina Skog, Regeringens särskilde utredare för en ny social bostadspolitik, medverkar.

Hur länge ska unga vara maktlösa på bostadsmarknaden?

Tid: 14:15-14:45

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Jagvillhabostad.nu frågar sig varför det är så svårt för unga att få makt över sitt boende, och vilka åtgärder som krävs för att unga ska få makten tillbaka. Ola Palmgren medverkar.

Bostadsministerpitch

Tid: 15:15-16:00

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Panel med bostadspolitiska talespersonerna, som svarar på frågor. Martin Hofverberg modererar samtalet. Avslutas med att de bostadspolitiska talespersonerna pitchar sig själva som bostadsminister, där publiken sen röstar fram en vinnare. Missa inte detta!

ONSDAG

Ny modell för att beräkna bostadsbristen leder till mer träffsäkra bostadspolitiska åtgärder.

Tid: 11:30-12:00

Plats: Digitalt på Boinstitutet

Uppsala kommun har tagit fram en beräkningsmodell för att ta reda på vilka typer av bostäder kommunen faktiskt behöver. Fått mycket uppmärksamhet i bopol-debatten. Referat hittas till höger.

Goda Grannar

Vad vi jobbar för