riksdagen
tupungato

Nu stoppar vi hyreshöjningarna

Nu tar regeringen nästa steg mot införandet av marknadshyror, det som också kallas fri hyressättning vid nyproduktion. Det är fullständigt tondövt av regeringen och nu kraftsamlar Hyresgästföreningen för att stoppa införandet av marknadshyror!

Var med oss och säg NEJ till regeringens hyreschock!

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror har Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna kommit överens om att införa “fri hyressättning” på nybyggda hyresrätter. Och trots coronakrisen väljer partierna att tillsätta en utredning som bokstavligen ska bereda väg för höjda hyror.

– Fullständigt tondövt i en tid när människor är rädda för att förlora jobbet och inte kunna betala hyran säger Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen, till Aftonbladet. Läs artikeln här.

Inom kort väntas regeringen lägga fram utredningen om marknadshyror. Tanken är att utredningen ska ligga till grund för en reformering av hyresmarknaden genom fri hyressättning för nybyggnation.