riksdagen
tupungato

Nej till marknadshyra

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror valde Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna att komma överens om införandet av “fri hyressättning”, det vill säga marknadshyror, för nybyggda hyresrätter. Alla vet att det inte leder till fler bostäder utan snarare till att människor inte har råd att bo. Därför är det bra att Centerpartiet backade från sitt krav på marknadshyror. Samtidigt finns det politiska partier som vill införa detta. Det tänker vi stoppa. Hyresgästföreningen kraftsamlar för att stoppa införandet av marknadshyror!

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror kom Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna överens om att införa “fri hyressättning” på nybyggda hyresrätter. Och trots coronakrisen valde partierna att tillsätta en utredning som bokstavligen skulle bereda väg för höjda hyror.

I juni 2021 hade Hyresgästföreingen samlat in ca 140 000 namnunderskrifter.

– Fullständigt tondövt i en tid när människor är rädda för att förlora jobbet och inte kunna betala hyran, sa Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen, till Aftonbladet i april 2021. Läs artikeln här.

Vad är marknadshyror?
Det innebär att hyresvärden ensidigt bestämmer hur mycket du ska betala i hyra, helt utan förhandling.

Hyresgästerna kan få räkna med hyreshöjningar upp till 50 procent och som konsekvens behöva lägga upp till 14 procent mer än av sin disponibla inkomst på hyran om marknadshyror införs. Det visar marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. Läs rapporterna här

I dag förhandlas hyran mellan parterna på hyresmarknaden, istället för att marknaden eller politikerna bestämmer över hyresnivåerna. Hyran ska vara lika för lika lägenhet och bygger på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Det innebär att hyresvärden inte själv kan bestämma hur hög hyra du ska betala. Att hyrorna sätts genom förhandling är en trygghet för dig som hyresgäst. Vi på Hyresgästföreningen företräder hyresgäster i förhandling med hyresvärdarna och ser till att din hyra inte kan höjas hur som helst.

Förslaget om ”fri hyressättning i nyproduktion” innebär att modellen med kollektiva förhandlingar sätts ur spel. Till en början kommer det drabba alla som flyttar till en nyproducerad hyresbostad, lägenheter som redan idag har en högre hyra. På sikt kommer alla lägenheter få höjda hyror eftersom den kollektiva förhandlingen försvinner.

Det som görs i utredningen om fri hyressättning i nyproduktion är att man tar fram ett helt nytt system för fri hyressättning utanför förhandlingsmodellen. Med tariffer och förslag på hur hyran ska räknas upp varje år utan att konsumenten får förhandla. Det står i direktiven till utredningen att utredaren ska överväga om presumtionshyrorna ska fasas ut. Idag finns 140 000 presumtionshyror. Vad händer med dem efter att de 15 åren gått ut? Blir det fri hyressättning även där?

Ett halvt ton vykort

Redan inför valet 2018 så samlades det in nästan 50 000 underskrifter mot marknadshyra. Nu kan vi visa hur Hyresgästföreningens förtroendevalda reser till Stockholm för att lämna över ett halvt ton röster till Morgan Johansson.

Se filmen här

Efterlyses: Goda Grannar