Eva-Lena, Andrea och Carina med kritor vid vägg
Foto: Hyresgästföreningen

"Att våga. Det är det häftigaste!"

Regnet öser ner när vi kliver nerför trappan till en hyresgästlokal i ett bostadsområde på väster i Örebro. Glad är tapeten i hallen – randig och pigg. Vi möter Eva-Lena Kling och Carina Persson, nya i en arbetsgrupp som jobbat hårt med att förnya lokalen så att den ska kännas välkomnande i området.

De vill framförallt rikta sig till barnfamiljer. Det kan röra barnkalas men även pyssel och annat. Tidigare medlemmar har bidragit till att göra lokalen känd, så nu handlar det mer om att fräscha upp och uppdatera den.

Här finner vi en hel mängd blommande stolar. En hel vägg är en griffeltavla för alla att använda, och på en annan vägg har Carinas dotter avbildat kvarteret.

Carina, Eva-Lena och väggmålning
Väggmålning av Carinas dotter Emmelie Persson

– Att våga. Det är det häftigaste! Det är Eva-Lena och Carina överens om. Vi har börjat lite på ny kula.

De framhåller att man måste lyssna till de andra som bor där för att fånga upp vad som är viktigast just här. Vad de ska göra tillsammans. Den privata hyresvärden stöttar. Men det är inte självklart. Gör ingen något kan en sån här lokal dras tillbaka. Det var också så det började. Eva-Lena berättar:

– När några slutade och flyttade så blev jag kontaktad av Andrea Nilsson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen. Och istället för att det här skulle förgås så valde jag att engagera mig. Göra något. Jag bor nära vilket är en fördel.

Vi får höra att många har varit intresserade av vad som händer. De har även gjort en Facebookgrupp där grannar kan följa vad som sker i lokalen. 18 grannar följer Facebookgruppen just nu och det finns cirka 100 medlemmar i husen. Andrea berättar att de har ett boinflytandeavtal med hyresvärden FinFast så att de får fritidsmedel (stöd till aktiviteter).

Finns det då många privata hyresvärdar som vill samarbeta så här? Nej, enligt Andrea är det allra vanligaste att en lokal finns i ett område där hyresvärden är ett kommunalt bostadsbolag, men i det här länet finns det ett par privata företag som stöttar med medel, har en lokal etc.

– Det kan handla om hus som har sålts ut och där man har en lokal sedan tidigare, säger hon.

Stolar klädda i blommiga tyger
Foto: Hyresgästföreningen

Några ord om vad man kan tänka på om man vill göra något:

• Våga!
  • Gå ifrån det gamla.
  • Tänk nytt.
  • Var lite småbusiga!
  • Om ni har en lokal är det viktigt att ni uppdaterar den så att den känns rätt i tiden.

Andrea menar att man med små medel och lite kreativitet kan fixa till det mesta, och att det är viktigt att möta hyresgästernas behov. Alla medlemmar har fått tycka till om användningen av lokalen, via ett brev som skickades ut.

Carina fyller på:

– Lokalen här ska vara till för oss alla, oavsett ålder! Vi vill hjälpa till. Om någon vill ändra i framtiden så gör det. Vi valde roliga färger, andra kan tycka annorlunda framöver. Det är viktigt att hålla det uppdaterat för lokalen ska ju användas!