Bostadsområde
Unsplash

LITA appen för trygghetsvandringar

Trygghetsvandringar eller bomiljöpvandringar är ofta förekommande aktiviteter i Hyresgäst­föreningens lokala hyresgästföringar. Vandringarna är öppna för alla hyresgäster och sker ofta i samråd med bostadsbolagen.

Bild av låga lägenhetshus
Jonathan Pettersson/Unsplash

LITA-appen är en digital applikation riktad till förtroendevalda som genomför trygghetsvandringar eller bomiljöprotokoll i samråd med bostadsbolag. LITA står för Levande, Inkluderande, Tryggt och Attraktivt och är en modell som du kan läsa mer om här.

Du som förtroendevald (och din lokala hyresgäst­förening eller arbetsgrupp) har nu möjlighet att få genomföra trygghetsvandringar med hjälp av en enkel och smidig app. Syftet med appen är att göra det lättare för er att genomföra trygghetsvandringar i ert bostadsområde till exempel inför och efter samråd. Du installerar appen i din mobil utan kostnad eller krångel. Vi hoppas att du ska tycka att appen användbar och lätthanterlig!

Appen tar upp bostadsområdens olika platser (från parkeringsplatser till entré och tvättstuga) där ett centralt fokus är trygga platser som stärker känslan av trivsel och gemenskap. Det digitala verktyget är tänkt att användas inför ett samråd med er hyresvärd, men kan förstås användas för att samla in och dokumentera generella åsikter och upplevelser även om det inte finns samråd med hyresvärden.

Läs mer om appens generella användning här.

Här finns lathund för hur du laddar ner den och använder den första gången.

Här finns folder om appen, att sprida.