Ett land fullt av bostadsköer

Står du i kö för en bostad får du vänta alldeles för länge. Vill du hyra en etta får du i genomsnitt vänta i över två och ett halvt år. Behöver du en lägenhet med fyra rum är kötiden i genomsnitt tre och ett halvt år. Det visar vår rapport ”Ett land fullt av bostadsköer”.

Vi har frågat samtliga kommunala bostadsförmedlingar och allmännyttiga bostadsbolag om hur deras bostadsköer ser ut och svaren ger en dyster bild av läget.

Kötiderna är för långa i alla delar av landet, men om du dessutom bor i en ort som växer får du vänta väldigt länge. I tillväxtregionerna är kötiderna för en etta i genomsnitt nästan fyra år och för en fyrarummare fem och ett halvt år. Allra längst är köerna i Stockholms, Uppsalas, Hallands och Norrbottens län.

I bara ett enda län, Dalarna, är väntetiden under ett år för att få en hyreslägenhet.

Var tredje allmännyttigt bostadsbolag har mer än 3 000 personer i sina bostadsköer. Samtidigt har de en uthyrningsgrad på 99-100 procent. Och många av dessa bolag finns i gruppen som svarat att de har kapacitet att bygga mer. Den stora frågan blir då: Varför bygger man inte mer?

Rapporten är skriven av Jonas Hagetoft, utredare på Hyresgästföreningen.

Ladda hem rapporten

Ett land fullt av bostadsköer. (PDF).

Vill du också göra skillnad?