Medlem i Hyresgästföreningen

Välkommen till oss! Som medlem i Hyresgästföreningen har du många fördelar och kan vara med och påverka ditt - och dina grannars - boende. Du har en stark och kunnig organisation som stöttar dig i ditt engagemang, förhandlar hyran och hjälper dig med hyresjuridisk rådgivning om det behövs. Dessutom får du massor av medlemsförmåner och medlemstidningen Hem & Hyra, som trillar ner i brevlådan åtta gånger om året.

Om du inte redan är medlem så klicka här för att registrera dig.

Juridisk hjälp

Våra jurister och handläggare är insatta i hyreslagen och kan ge dig bra vägledning. Du kan fråga oss per telefon eller boka tid för besök. Om det behövs företräder vi dig i både hyresnämnd och i allmän domstol. Varje år får ca 20 000 medlemmar juridiskt stöd. Och vid fler än 40 000 tillfällen på ett år får medlemmar råd av våra handläggare. Även här på webben kan du hitta svar på många frågor.

Möjlighet att engagera dig

Som medlem blir det lättare för dig att påverka boendet. I stort som smått. Vi kan hjälpa dig komma igång. Du kan starta arbetsgrupper tillsammans med dina grannar, arbeta i nätverk, bli husombud eller gå med i styrelsen för en lokal hyresgästförening om du vill engagera dig mer. Vi har kunniga medarbetare. De vet hur du kan göra. Det kan handla om allt från enkla tips om hur du påverkar bäst, till att gå skräddarsydda utbildningar.

Förmåner

Som medlem får du bra pris på försäkringar, bredband, telefoni, färg och tapeter, resor, hyrbilar, bensin, biobesök, böcker och mycket annat. Kolla in förmånerna här på webbplatsen eller i vår app som du kan ladda ner från Play Butik eller App Store. Använder du förmånerna så sparar du snabbt in din medlemsavgift. Du får också en av landets största medlemstidningar, Hem & Hyra. Den innehåller allt du kan tänka dig om hyresboende.

Tips och goda råd

Här på webbplatsen hittar du en hel del goda råd och guider som underlättar i ditt boende. Om det finns en lokal hyresgästförening där du bor kan du få stöd och tips på nära håll. Kanske kan du vid lokala bomöten med dina grannar få veta ännu mer som är till nytta för dig?

Det här händer i Hyresgästföreningen

Med 1 270 lokala hyresgästföreningar och 536 083 hushåll med medlemmar så händer det alltid något. Följ oss i sociala medier.