Kurs: Rättigheter & skyldigheter som hyresgäst

• Helsingborg

Rättigheter och skyldigheter som hyresgäst – en snabbkurs där du får koll på allmänna bestämmelser om hyresrätter och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Kvinna håller för öronen

Frågor om olika upplevda störningar är bland de vanligaste frågorna som kommer in till Hyresgästföreningen. Det kan till exempel vara husdjur som låter, att man får in cigarettrök i sin lägenhet eller att det spelas hög musik på nätterna. Vad är då egentligen okej? Som hyresgäst har du många bra rättigheter, men också flera skyldigheter.  På denna snabbkurs går Hyresgästföreningens sakkunniga jurist igenom både vad du får, och inte får göra, och vem som ansvarar för vilka uppgifter.

• Får jag röka på min balkong?
  • Jag är sambo. Vem av oss får bo kvar om vi separerar?
  • Är det hyresgästens ansvar att rensa vattenlåset?
  • Kan hyresvärden kräva att jag betalar för en skada jag inte orsakat?

Du får information om allmänna bestämmelser om hyresrätter och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst. Dessutom tittar vi närmare på hur en felanmälan kan gå till.

Anmäl dig senast 2 september

Kursen är kostnadsfri och öppen för alla intresserade, så bjud gärna med en vän eller granne. Vi bjuder på mumsig wrap och dryck redan från kl. 17.30!

Anmäl dig senast torsdag 2 september. Glöm inte att avanmäla dig om du råkar få förhinder.
E-post: norraskane@hyresgastforeningen.se

Vid anmälan vill vi veta:

• Föreläsningens namn ”Rättigheter & skyldigheter som hyresgäst”
  • Namn
  • E-post
  • Mobiltelefon (SMS-påminnelse skickas till detta nummer)
  • Eventuell specialkost/allergi

Välkommen!