Tapio Salonen: det svenska klassamhället och historisk påverkan av marknadshyror

• Helsingborg

Hur står det till med det svenska klassamhället? Kan vi dra lärdom av hur marknadshyror har påverkat oss historiskt? Tapio Salonen, professor i socialt arbete, ger oss en föreläsning som reder ut våra funderingar.

Tapio Salonen

Tapio Salonen är professor i socialt arbete och vicerektor vid Malmö högskola. Hans forskning rör välfärdsfrågor i vid mening, däribland utsattas försörjningsvillkor, marginalisering, sociala interventioner och demokratifrågor. En genomgående röd tråd är hur systemförändringar påverkar vardagslivet. Som femåring kom han från Finland till Landskrona 1959, med föräldrar och tre syskon. Pappa var fräsare, mamma sömmerska och uppväxten har bidragit till hans intresse för klyftor.

Marknadshyror i ett historiskt perspektiv
Hyresgästföreningen är mycket glada att i samarbete med ABF kunna erbjuda denna föreläsning med en mycket uppskattad föreläsare. Eftersom Hyresgästföreningen mycket aktivt motsätter sig ett införande av marknadshyror, det vill säga att en hyresvärd själv kan bestämma hur hög hyran ska vara, fokuserar denna föreläsning på det svenska klassamhället och historisk påverkan av marknadshyror. Tapio Salonen föreläser i ungefär en timme och välkomnar därefter frågor och diskussion.

Anmäl dig senast 24 augusti
Föreläsningen är öppen för alla medlemmar som också får ta med sig en vän. Vi bjuder på fika från kl. 17.30. Anmäl dig till norraskane@hyresgastforeningen.se eller ring 010-459 17 41. Ange föreläsningsnamnet "Tapio Salonen", ditt namn, e-postadress och eventuell specialkost/allergi.

Kontaktperson: Sonja Håkansson, sonja.hakansson@hyresgastforeningen.se, 010-459 17 02

Händer just nu i Skåne

• 20 feb

Språkcafé på Gamlegården

2019-02-20 | Skåne, Kristianstad

Välkommen till språkcaféet på Gamlegården i Kristianstad. Vi träffas på onsdagar - ingen anmälan behövs och vi bjuder på fika!

• 21 feb

Sy- och handarbetscafé på Gamlegården

2019-02-21 | Skåne, Kristianstad

Välkommen på sy- och handarbetscafé för vuxna på Gamlegården, Kristianstad, på torsdagar!

• 22 feb

Läxhjälp för vuxna i Landskrona

2019-02-22 | Skåne, Landskrona

Du som är vuxen och studerar på SFI eller SAS är välkommen på läxhjälp på Landskrona bibliotek på tisdagar och fredagar!

• 25 feb

Café

2019-02-25 | Skåne, Billesholm

Utmärkt plats att träffa dina grannar, lära känna varandra och få information om området.

• 26 feb

Läxhjälp för vuxna i Landskrona