Tapio Salonen: det svenska klassamhället och historisk påverkan av marknadshyror

• Helsingborg

Hur står det till med det svenska klassamhället? Kan vi dra lärdom av hur marknadshyror har påverkat oss historiskt? Tapio Salonen, professor i socialt arbete, ger oss en föreläsning som reder ut våra funderingar.

Tapio Salonen

Tapio Salonen är professor i socialt arbete och vicerektor vid Malmö högskola. Hans forskning rör välfärdsfrågor i vid mening, däribland utsattas försörjningsvillkor, marginalisering, sociala interventioner och demokratifrågor. En genomgående röd tråd är hur systemförändringar påverkar vardagslivet. Som femåring kom han från Finland till Landskrona 1959, med föräldrar och tre syskon. Pappa var fräsare, mamma sömmerska och uppväxten har bidragit till hans intresse för klyftor.

Marknadshyror i ett historiskt perspektiv
Hyresgästföreningen är mycket glada att i samarbete med ABF kunna erbjuda denna föreläsning med en mycket uppskattad föreläsare. Eftersom Hyresgästföreningen mycket aktivt motsätter sig ett införande av marknadshyror, det vill säga att en hyresvärd själv kan bestämma hur hög hyran ska vara, fokuserar denna föreläsning på det svenska klassamhället och historisk påverkan av marknadshyror. Tapio Salonen föreläser i ungefär en timme och välkomnar därefter frågor och diskussion.

Anmäl dig senast 24 augusti
Föreläsningen är öppen för alla medlemmar som också får ta med sig en vän. Vi bjuder på fika från kl. 17.30. Anmäl dig till norraskane@hyresgastforeningen.se eller ring 010-459 17 41. Ange föreläsningsnamnet "Tapio Salonen", ditt namn, e-postadress och eventuell specialkost/allergi.

Kontaktperson: Sonja Håkansson, sonja.hakansson@hyresgastforeningen.se, 010-459 17 02

Händer just nu i Skåne

• 27 sep

Föreläsning: Sju nycklar till livslångt lärande

2018-09-27 | Skåne, Landskrona

Välkommen när Ann Gomér ger en spännande föreläsning om hur du med sju nycklar kan lära under hela livet. För både unga och gamla.

• 4 okt

Zombieöverlevnad - föreläsning med Herman Geijer

2018-10-04 | Skåne, Helsingborg

Hur förbereder du dig mentalt ifall en katastrof inträffar? Det vet Herman Geijer, zombieöverlevnadsexpert, som kommer och föreläser om katastrof- och krishantering torsdag 4 oktober i Helsingborg. Välkommen!

• 6 okt

Öppet hus

2018-10-06 | Skåne, Trelleborg

Hyresgästföreningen har öppet hus för dig och dina barn, kom och få tips och idéer hur du kan hjälpa till eller få hjälp i/av Hyresgästföreningen LH östra.

• 20 okt

Träff för förtroendevalda och aktiva medlemmar

2018-10-20 | Halland,Skåne, Helsingborg

Du som är förtroendevald eller aktiv medlem i Hyresgästföreningen region norra Skåne är inbjuden till träff på regionkontoret i Helsingborg lördag 20 oktober.

• 7 nov

Medlemsföreläsning: Inred i 5 enkla steg

2018-11-07 | Skåne, Landskrona

Gillar du heminredning och vill få bra tips och nya idéer? Som medlem är du välkommen på en inspirationsföreläsning som vi anordnar tillsammans med IKEA.