Unik fotoutställning om människor i hyresrätt

Under ett års tid har Hem & Hyras reporter Gry Ellebjerg fotograferat och intervjuat hyresgäster med unika livsöden. Trots att de bor på olika adresser har de mycket gemensamt. Sorg, kärlek och en längtan efter gemenskap. Utställning heter "I hjärtat är vi alla grannar"

Datum: 28 april – 31 augusti 2019
Tid: tisdag-fredag och söndag kl. 12.00-16.30, lördag kl. 10.00-16.30
Vernissage: 28 april kl. 13.00, med invigningstal av utställaren Gry Ellebjerg

– Vi lever vägg i vägg men vet ofta inget om varandra. I ett Sverige där vi talar allt mer om varandra än med varandra känns det viktigare än någonsin att visa att under huden är vi alla lika. Och det bästa av allt – vi är aldrig ensamma. Det finns alltid någon som gått före, säger Gry Ellebjerg som är reporter och fotograf på Hyresgästföreningens medlemstidning Hem & Hyra.

Om utställningen

I utställningen berättar hyresgäster om hur det är att få en sten inkastad genom fönstret när de äter födelsedagsmiddag, hur skönt det känns när ens bästa vän ringer dig varje morgon för att höra att du är ok efter att din man gått bort och hur man plötsligt saknar snarkningarna från sin älskade som inte längre kan bo med dig på grund av sjukdom. Vi får även möta Per Persson som medverkade i dokumentären ”Familjen Persson i främmande land” som berättar om fördelarna med att vara utlänning och ”GrillAnders” Svensson från dokumentären ”Plötsligt i Vinslöv” som berättar om hur han blev utfryst i byn och hur han gjorde för att få tillbaka sitt liv igen.

HyreHyresgästerna som medverkar i utställningen kommer från Landskrona, Helsingborg, Hässleholm, Sibbhult, Halmstad, Kristianstad, Svalöv, Hanaskog och Vinslöv.

Om Gry Ellebjerg

Jobbar som journalist och fotograf vid Hyresgästföreningens medlemstidning Hem & Hyra sedan 2006. Hon har varit bildredaktör för sju böcker vid Politikens bokförlag i Köpenhamn i deras serie ”Turen går till…” mellan 2015–2016. Förra våren medverkade hon i antologin ”Jag är här” med bidraget ”Resan till Banana Flower Spaceship”. Gry Ellebjerg har även jobbat som chefredaktör vid gatutidningen Aluma i Malmö och fått stipendium till Salt Lake City för att studera stadens ambitiösa hemlöshetsarbete.

Händer just nu i Skåne

• 23 maj

Medlemskväll: Inflytande i ditt boende

2019-05-23 | Skåne, Malmö

Du som medlem är inbjuden till en temakväll om hur du kan påverka i stora och små boendefrågor! OBS! Begränsat antal platser – först till kvarn gäller! Kom i god tid, dörrarna stängs vid kl 18.

• 24 maj

Läxhjälp för vuxna i Landskrona

2019-05-24 | Skåne, Landskrona

Du som är vuxen och studerar på SFI eller SAS är välkommen på läxhjälp på Landskrona bibliotek på tisdagar och fredagar!

• 27 maj

Medlemskväll: Inflytande i ditt boende

2019-05-27 | Skåne, Ystad

• 27 maj

Café

2019-05-27 | Skåne, Billesholm

Utmärkt plats att träffa dina grannar, lära känna varandra och få information om området.

• 28 maj

Läxhjälp för vuxna i Landskrona