Så skapar vi socialt hållbara städer och ökad integration

• Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Går det att bo 12 personer i en tvåa? Vilka större förändringar har skett i vårt samhälle och hur har det påverkat livsvillkoren? Vilka goda exempel för att öka integrationen har genomförts i Göteborg? Vad har gjorts som visade sig inte funka alls och vilka lärdomar drogs av det?

Hyresgästföreningen Hisingen välkomnar dig på ett samtal på temat ökad integration och socialt hållbara städer. Kom och lyssna på en familj som delar med sig av sin berättelse om sin boendesituation och hur den påverkar deras liv. Hans Abrahamsson, docent i freds-och utvecklingsstudier vid Göteborgs universitet, diskuterar kring vår tids stora samhällsomdaning – hur det lokala flätas samman med det globala och ställer nya krav på den sociala hållbarheten. Vilka erfarenheter finns när det gäller förutsättningarna för att stärka den sociala tilliten i bostadsområdet och förbättra de boendes livsvillkor?

En panel av bland annat lokala politiker, fastighetsägare och civilsamhälle diskuterar lyckade och mindre lyckade satsningar på integration samt lösningar för framtiden utifrån exemplet Hisingen.

Vi bjuder på fika!

När: 24 september. Vi startar med fika kl. 17.00 och avslutar 20.00
Var: Arena: Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg

Händer just nu i Halland

• 20 aug

Kom och lär dig mer om marknadshyror

2018-08-20 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Hotet om marknadshyror är en av Hyresgästföreningens absolut viktigaste frågor i valrörelsen! Oroväckande många politiska partier säger sig vilja slopa den så kallade Svenska modellen med förhandlade hyror baserade på bruksvärde, och istället införa marknadshyror.

• 21 aug

Delta i vår fototävling-vinn en middag för två

2018-08-21 | Halland,Västra Götaland,

Missa inte tillfället att delta i vår fototävling med hyresboendet som tema. Tävla i tre kategorier – priser till de bästa bidragen i varje kategori.

• 4 sep

Medlemskväll: Workshop "Skapa ditt drömrum"

2018-09-04 | Halland,Skåne, Halmstad

Gillar du heminredning? Har du ett rum som du skulle vilja fixa till? Kom då till Halmstad tisdag den 4 september på workshopen ”Skapa ditt drömrum” som Hyresgästföreningen anordnar i samarbete med IKEA.

• 24 sep

Så skapar vi socialt hållbara städer och ökad integration