Bostadskongressen på YouTube!

• Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Den 26 oktober är du välkommen till Bostadskongressen 2017! Du kan följa hela dagen via Hyresgästföreningens YouTube-kanal.

Länken till youtube-kanalen är:

Dagens tema är "Alla har rätt till ett tryggt hem" och under dagen möter du en rad intressanta talare som belyser trygghetsfrågan ur olika aspekter. Bland dem återfinns bland många andra Ove Sernhede Göteborgs universitet, Emil Pull Malmö Högskola, Helena Holmberg, Fastighetsägarna Gamlestaden, och Anna Lönn Lundbäck, Hyresgästföreningen. Sändningen kommer också vara tillgänglig i efterhand.

Bostadskongressen äger rum torsdag 26 oktober på Chalmers konferens, Chalmersplatsen 3 i Göteborg. Vi startar 9.30 med registrering och kaffe och dagen avslutas 16.00.  Moderator under dagen är Anna Olin Kardell.

Programmet ser ut så här:

10.00 Välkommen och presentation av dagen

10.15  Hur ser läget ut på den västsvenska bostadsmarknaden?

Byggs det tillräckligt och vad är det som byggs? Representanter från länsstyrelsen presenterar slutsatserna i årets Bostadsmarknadsanalys.

10.45 Är det mig ni pratar om?

Vad är trygghet för dem som är på väg ut på bostadsmarknaden och hur ser de på sitt framtida boende?

11-15 Trygghet på de boendes villkor

Vad är trygghet och hur speglas det i den offentliga debatten? Vilket är sambandet mellan upplevd trygghet och utsatthet för brott?

12.00–13.00 Lunch

Passa på att lyssna till Matti Ollikainen som spelar flygel i foajén.

13.00 Trendspaning om framtidens hem

13.30 Alla vill bo i trygga områden

Hur skapar man ett offentligt rum som präglas av trygghet?

14.15 Bostaden - rättighet eller handelsvara?

Enligt svensk grundlag och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna är bostaden en rättighet. Men hur ser det ut i verkligheten?

15.00 Fika

15.15  Hur skapar vi en social bostadspolitik?

Vad krävs för att vända den nuvarande trenden?  Hur ska rätten till ett hem tryggas? Panelsamtal med bland andra Göteborgspolitikerna Emmali Jansson (MP), Axel Josefsson (M) och Hampus Hagman (KD).

Under dagen möter du bland många andra:  Emil Pull,  forskare vid fakulteten Kultur och samhälle vid Malmö högskola, Ove Sernhede, professor i socialt arbete vid Göteborgs Universitet, Helena Holmberg Fastighetsägarna Gamlestaden, Anna Lönn Lundbäck regionchef Hyresgästföreningen, Ola Nylander Centrum för boendets arkitektur Chalmers, Joakim Fransson , chefredaktör Göteborg Direkt, Susanna Skarrie chefredaktör Hem & Hyra samt Carl Blixt och Agneta Essén Göteborgs stad.

Händer just nu i Halland

• 22 feb

Filmtajm - Dragon Award Best Nordic Documentary

2018-02-22 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Vi är glada och stolta över att vi i vår publika Arena: Första Lång även under våren 2018 kommer att ha fyra tillfällen där vi kommer att erbjuda kvalitativa filmkvällar hos oss.

• 13 mar

Filmtajm - Dragon Award Best Nordic Documentary

2018-03-13 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Vi är glada och stolta över att vi i vår publika Arena: Första Lång även under våren 2018 kommer att ha fyra tillfällen där vi kommer erbjuda kvalitativa filmkvällar hos oss.

• 13 mar

Årsmöte 2018 Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm

2018-03-13 | Halland, Halmstad

Välkommen på årsmöte för Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm tisdag 13 mars 2018. Tema för mötet är ”Alla har rätt till ett bra hem”.

• 21 mar

Årsmöte 2018 Hyresgästföreningen Falkenberg-Hylte

2018-03-21 | Halland, Falkenberg

Välkommen på årsmöte för Hyresgästföreningen Falkenberg–Hylte onsdag 21 mars 2018. Observera datumet! Tema för mötet är ”Alla har rätt till ett bra hem”.

• 28 mar

Välkommen på årsmöte i Kungsbacka

2018-03-28 | Halland, Kungsbacka

Alla medlemmar i Hyresgästföreningen Kungsbacka hälsas varmt välkomna på årsmöte. Mötet hålls onsdag 28 mars med start klockan 19.00 i ABF-huset, Verkstadsgatan 14. Vi bjuder på något att äta och anordnar ett lotteri. Välkommen önskar styrelsen.