Välkommen på dokumentärfilm

• Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Välkommen till den fjärde och sista visningen av de nominerade filmerna till priset Dragon Award Best Nordic Documentary. Den här gången är det vinnarfilmen The War Show som visas.

Radiojournalisten Obaidah Zytoon berättar personligt och drabbande om hur den arabiska våren och kriget i Syrien påverkat henne och hennes vänner. Filmen börjar med en elvaårig flicka som leder en demonstration mot Assad. Det var 2011 och flickan berättade om sina frihetsdrömmar för radiojournalisten Obaidah Zytoon. Idag är flickan en av de 500 000 som har mördats. The War Show följer sedan Zytoon och hennes kompisgäng – hårdrockstrummisar, poeter, drömmare och dissidenter. De röker hasch, hånglar och åker till stranden med Dire Straits på högsta volym i bilhögtalarna. Så drar Assads regim åt snaran; de som inte försvinner i fängelsehålor radikaliseras. Zytoons dokumentation skildrar hur kriget förändrar tillvaron, bortom storpolitikens rubriker, och förmänskligar de ansiktslösa döda och de flyende.

Visningen är möjlig tack vare ett unikt samarbete mellan Göteborg Film Festival och Hyresgästföreningen som också är presenting partner till priset ”Dragon Award Best Nordic Documentary” Läs mer om samarbetet här:

OBS. Anmälan öppnas en vecka i förväg. http://arenaforstalang.se/the-war-show/

Filmen är regisserad av Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon och är 105 minuter lång. Ursprungsspråket är arabiska och filmen är textad på engelska.

Händer just nu i Halland

• 17 nov

Träff för förtroendevalda och aktiva medlemmar

2018-11-17 | Halland,Skåne, Helsingborg

Du som är förtroendevald eller aktiv medlem i Hyresgästföreningen region norra Skåne är inbjuden till träff på regionkontoret i Helsingborg lördag 17 november.

• 21 nov

Crush Talks - hur känns det att aldrig få en egen bostad?

2018-11-21 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.

• 28 nov

Europas Braslia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo

2018-11-28 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Inspirerade av Le Corbusiers idéer om staden som en maskin, och estetiken från Brasiliens nya huvudstad Brasilia, försökte stadsplanerarna i Göteborg bygga en ny stad för 200 000 invånare, mitt ute i skogen. Ingenting blev som dom hade planerat. Europas Brasilia berättar den episka historien om de nordöstra förorterna i Sveriges största industristad Göteborg.