Välkommen på dokumentärfilm

• Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Välkommen till den fjärde och sista visningen av de nominerade filmerna till priset Dragon Award Best Nordic Documentary. Den här gången är det vinnarfilmen The War Show som visas.

Radiojournalisten Obaidah Zytoon berättar personligt och drabbande om hur den arabiska våren och kriget i Syrien påverkat henne och hennes vänner. Filmen börjar med en elvaårig flicka som leder en demonstration mot Assad. Det var 2011 och flickan berättade om sina frihetsdrömmar för radiojournalisten Obaidah Zytoon. Idag är flickan en av de 500 000 som har mördats. The War Show följer sedan Zytoon och hennes kompisgäng – hårdrockstrummisar, poeter, drömmare och dissidenter. De röker hasch, hånglar och åker till stranden med Dire Straits på högsta volym i bilhögtalarna. Så drar Assads regim åt snaran; de som inte försvinner i fängelsehålor radikaliseras. Zytoons dokumentation skildrar hur kriget förändrar tillvaron, bortom storpolitikens rubriker, och förmänskligar de ansiktslösa döda och de flyende.

Visningen är möjlig tack vare ett unikt samarbete mellan Göteborg Film Festival och Hyresgästföreningen som också är presenting partner till priset ”Dragon Award Best Nordic Documentary” Läs mer om samarbetet här:

OBS. Anmälan öppnas en vecka i förväg. http://arenaforstalang.se/the-war-show/

Filmen är regisserad av Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon och är 105 minuter lång. Ursprungsspråket är arabiska och filmen är textad på engelska.

Händer just nu i Halland

• Inga träffar