Vad händer i hyresgäströrelsen i världen?

• Ale
  • Härryda
  • Kungsbacka
  • Kungälv
  • Lerum
  • Mölndal
  • Orust
  • Partille
  • Stenungsund
  • Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

International Union of Tenants (IUT) är en internationell organisation bestående av 61 hyresgästföreningar från 45 olika länder. Organisationen arbetar, liksom den svenska hyresgästföreningen, för allas rätt till en bra bostad till rimlig kostnad. Men den arbetar även för rätten att organisera sig, något som inte är självklart i alla länder.

Den 10 och 11 november är Hyresgästföreningen i Sverige värd för IUT:s styrelsemöte och vistelse i Göteborg. Styrelsemötet kommer hållas i våra lokaler på Första Långgatan 17 B. Vi vill såklart ta tillfället i akt och passa på att sprida kunskap om organisationen och visa dem hur Hyresgästföreningen jobbar nationellt och lokalt.

Du som är intresserad är välkommen att komma och lyssna på en sammanfattande dragning om vad IUT jobbar med fredagen den 10 november klockan 09.30-10.30. Dragningen kommer hållas av Sven Bergenstråhle, ordförande i IUT, samt Anna Lönn Lundbäck, regionchef Hyresgästföreningen.

Välkommen!

Händer just nu i Halland

• 17 nov

Träff för förtroendevalda och aktiva medlemmar

2018-11-17 | Halland,Skåne, Helsingborg

Du som är förtroendevald eller aktiv medlem i Hyresgästföreningen region norra Skåne är inbjuden till träff på regionkontoret i Helsingborg lördag 17 november.

• 21 nov

Crush Talks - hur känns det att aldrig få en egen bostad?

2018-11-21 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.

• 28 nov

Europas Braslia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo

2018-11-28 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Inspirerade av Le Corbusiers idéer om staden som en maskin, och estetiken från Brasiliens nya huvudstad Brasilia, försökte stadsplanerarna i Göteborg bygga en ny stad för 200 000 invånare, mitt ute i skogen. Ingenting blev som dom hade planerat. Europas Brasilia berättar den episka historien om de nordöstra förorterna i Sveriges största industristad Göteborg.