Ekologisk Stadsdel Majorna 2.0

• Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Göteborg skall vara fossiloberoende 2030. Hur når vi dit? Kan svaren finnas i projektet Ekologisk stadsdel Majorna 2.0?

Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 är ett samverkansprojekt mellan Hyresgästföreningen, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Poseidon som arbetar med att ta fram konkreta verksamheter, modeller och arbetssätt för att medborgarna skall kunna ta ytterligare steg mot ett fossiloberoende stadsdel-från gårdsnivå till stadsdelsnivå.

Tillsammans med de boende själva har projektet bidragit med nya idéer och insatser för att uppmuntra stadsodling, delad ekonomi, minskat avfall och transporter.
Hur kan boinflytande och samverkan skapa mervärde i form av fler arbetstillfällen och en grönare ekonomi?

Kom på frukostseminarium mellan klockan 8.00-9.00 och samtala med oss från Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 samt lokala aktörer inom hållbarhetsrörelsen!

Har ni frågor? Kontakta projektledare My Welther på my.welther@hyresgastforeningen.se  mobil 0702- 340 320

Du anmäler dig till arenaforstalang@hyresgastforeningen.se

Händer just nu i Halland

• 17 nov

Träff för förtroendevalda och aktiva medlemmar

2018-11-17 | Halland,Skåne, Helsingborg

Du som är förtroendevald eller aktiv medlem i Hyresgästföreningen region norra Skåne är inbjuden till träff på regionkontoret i Helsingborg lördag 17 november.

• 21 nov

Crush Talks - hur känns det att aldrig få en egen bostad?

2018-11-21 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.

• 28 nov

Europas Braslia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo

2018-11-28 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Inspirerade av Le Corbusiers idéer om staden som en maskin, och estetiken från Brasiliens nya huvudstad Brasilia, försökte stadsplanerarna i Göteborg bygga en ny stad för 200 000 invånare, mitt ute i skogen. Ingenting blev som dom hade planerat. Europas Brasilia berättar den episka historien om de nordöstra förorterna i Sveriges största industristad Göteborg.