CRUSH Talks med Kent Werne - allmänytta eller egen nytta?

• Ale
  • Härryda
  • Kungsbacka
  • Kungälv
  • Lerum
  • Mölndal
  • Orust
  • Partille
  • Stenungsund
  • Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

I samarbete mellan Hyresgästföreningen i Västra Sverige och forskarnätverket CRUSH, (Critical Urban Sustainability Hub) arrangeras våren 2018 tre samtal om bostadsfrågan.

Samling 17.30 för kaffe o smörgås, klockan 18 – 19 föreläsning och därefter diskussion till klockan 20.

Kent Werne är journalist och författare till en rad böcker om de senaste decenniernas omvandling av Sverige. Boken Du sköna nya hem: om utförsäljningen av allmännyttan är utgångspunkten för kvällens föreläsning. Tendensen har varit tydlig under lång tid. Men försöken att sälja ut allmännyttan i Rannebergen i Göteborg till Victoria Parks har mötts av ett kompakt motstånd. Detta visar att det är möjligt att påverka allmännyttans utveckling. Som en konsekvens av en krympande och en allt mer omvandlad allmännytta växer såväl bostadsbristen som segregationen. I mobiliseringen för en social bostadspolitik kan allmännyttan än en gång bli en kraft för större rättvisa i boendet.

Händer just nu i Halland

• 17 nov

Träff för förtroendevalda och aktiva medlemmar

2018-11-17 | Halland,Skåne, Helsingborg

Du som är förtroendevald eller aktiv medlem i Hyresgästföreningen region norra Skåne är inbjuden till träff på regionkontoret i Helsingborg lördag 17 november.

• 21 nov

Crush Talks - hur känns det att aldrig få en egen bostad?

2018-11-21 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.

• 28 nov

Europas Braslia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo

2018-11-28 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Inspirerade av Le Corbusiers idéer om staden som en maskin, och estetiken från Brasiliens nya huvudstad Brasilia, försökte stadsplanerarna i Göteborg bygga en ny stad för 200 000 invånare, mitt ute i skogen. Ingenting blev som dom hade planerat. Europas Brasilia berättar den episka historien om de nordöstra förorterna i Sveriges största industristad Göteborg.