Europas Braslia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo

• Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Inspirerade av Le Corbusiers idéer om staden som en maskin, och estetiken från Brasiliens nya huvudstad Brasilia, försökte stadsplanerarna i Göteborg bygga en ny stad för 200 000 invånare, mitt ute i skogen. Ingenting blev som dom hade planerat. Europas Brasilia berättar den episka historien om de nordöstra förorterna i Sveriges största industristad Göteborg.

Sagal är en 19-årig boxare från Hjällbo. Hon kan inte tänka sig en bättre plats att växa upp på. Filmens kärnberättelse är hennes personliga resa. Ett collage av unikt arkivmaterial om Hjällbos historia, actionfylld boxning, hård träning samt intervjuer med förortens kritiker ur den akademiska medelklassen, som på olika sätt försöker förklara för Sagal varför förorten hon kommer ifrån är ett sådant misslyckande.

Välkomna till en kväll med spännande filmvisning och efterföljande panelsamtal som leds av filmens regissör Carl Pontus Hjorthén och Alfredo Torrez, projektledare på Hyresgästföreningen.

Det kommer bjudas på alkoholfritt bubbel och snacks, innan kvällens betydelsefulla dokumentärfilm drar igång! Varmt välkomna att anmäla er!

Plats: Arena: Första Lång, Första Långgatan 17B

När: Onsdag 28 november, kl. 18.00-20.00

Händer just nu i Halland

• 17 nov

Träff för förtroendevalda och aktiva medlemmar

2018-11-17 | Halland,Skåne, Helsingborg

Du som är förtroendevald eller aktiv medlem i Hyresgästföreningen region norra Skåne är inbjuden till träff på regionkontoret i Helsingborg lördag 17 november.

• 21 nov

Crush Talks - hur känns det att aldrig få en egen bostad?

2018-11-21 | Halland,Västra Götaland, Göteborg

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.

• 28 nov

Europas Braslia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo