Hemberedskap

• Örebro

Så klarar du elavbrott och andra samhällsstörningar i ditt område

Har du tänkt på hur du ska göra om det till exempel blir ett längre elavbrott i ditt bostadsområde? Boende i flerfamiljshus i en tätort är särskilt sårbara när det kommer till störningar i våra samhällsfunktioner. Efter några dagar utan ström är din lägenhet utkyld och inget vatten kommer ur kranen. Matvaruaffären håller stängt och inga nya leveranser kan komma. I en ny rapport från Försvarsberedningen uppmanas vi klara oss själva i hemmet i en vecka utan stöd från myndigheterna. Hur förbereder du dig?

Hyresgästföreningens studiecirkel, i samarbete med civilförsvaret och ABF, ger dig nödvändig kunskap om hur du på bästa sätt kan rusta ditt hem om en krissituation uppstår. Du får bland annat göra en egen risk- och sårbarhetsanalys (RSA). Vi utgår från Boken om hemberedskap, som passar perfekt att diskutera tillsammans med dina grannar, i den lokala hyresgästföreningen eller med andra i ditt närområde.

Är du intresserad av att starta en egen cirkel om hemberedskap, kontakta utbildningorebro@hyresgastforeningen.se
Medlemmar i Hyresgästföreningen som startar en egen cirkel får boken och studiehandledningen kostnadsfritt.

Studiecirkel med ledare från Civilförsvarsförbundet startar torsdag 17 maj 4 träffar, torsdagar 18.00-20.30

Plats: ABF Örebro, Fredsgatan 18

Kostnad: Medlem i Hyresgästföreningen betalar 200 kr (ordinarie kursavgift 550 kr)

Bokkostnad på 145 kr tillkommer.

Kursledare: Göran Fogelström

Anmäl ditt intresse på e-post: utbildningorebro@hyresgastforeningen.se

Kontaktperson: Adrian Efremov, utbildningorebro@hyresgastforeningen.se, 010-45 91526

Händer just nu i Örebro län