Järvaveckan

Järvaveckan är inte bara politik och samhällsdiskussion. Järvaveckan är framförallt en festival där du kan njuta av mat, musik, kultur och idrottsevenemang som pågår dagligen onsdag-söndag. Det finns något för både stora och små och det är gratis inträde.

Hyresgästföreningen region Stockholm i samarbete med Hyresgästföreningen Järva erbjuder bland annat hyresjuridisk rådgivning och två seminarier. Vi lanserar under Järvaveckan Generation bofrustration - en satsning där vi vill nå yngre generationer och ge dom möjlighet att dela med sig av sina tankar och åsikter kring hyresrätten som boendeform.

Tid för våra seminarier:

Onsdag 12 juni kl. 17.30
Var går din smärtgräns för en andrahandshyra? 20 lax?
När kötiden inte räcker till ett förstahandskontrakt, och ekonomin inte tillåter köp av en bostad, blir vi förvisade till andrahandsmarknaden. Men finns det inga lagar som begränsar uthyrningspriset? Klart det gör. Vi reder ut vad som gäller och utforskar vilken bostadspolitik som krävs för att ändra på bostadsojämlikheten.

Lördag 15 juni kl.17.30
Bostadsbristen - en fråga om jämställdhet
Den bristande bostadspolitiken slår hårt mot kvinnor. Visste du att antalet kvinnor som hamnar i hemlöshet ökar? Att våldsutsatta kvinnor tvingas kvar i destruktiva relationer, och många kvinnor, ofta med barn, utesluter möjligheten att separera? Vi efterfrågar en politik där även kvinnor, trots lägre lön, ges rätt till ett hem.

Live på stora scen:
På lördagskvällen kl. 19.10 presenterar Hyresgästföreningen ICEKIID på stora scenen. Hypade ICEKIID från Köpenhamn är högaktuell med sin nya EP STAMINA SZN. ICEKIID har ett helt eget utryck - en blandning mellan hip hop, afrobeat, RnB och dancehall.

Vi vill veta vad just du tycker är viktigt!

Hyresgästföreningens Ungdomssatsning erbjuder barn och ungdomar spel och tävlingar där deltagarna samtidigt ges möjlighet att formulera vad just dom tycker är viktigt.

Melody Sadeghi är projektledare för Ungdomssatsningen:
– Vi vill ge makt till unga, låta deras röster bli hörda och visa dom att det är möjligt att påverka.

Fråga om ditt boende

Varje dag, på utsatta tider, kommer du att kunna komma och ställa just dina frågor om ditt boende. På plats har vi jurister och förhandlare som kan besvara dina frågor.
Ann Margarethe Livh som är Järvabo sedan mer än 30 år och nyligen invald i Hyresgästföreningen region Stockholms styrelse kommer självklart att delta. Ann Margarethe har tidigare bland annat varit bostads- och demokratiborgarråd i Stockholms stad.

Hitta hit: Järvaveckan anordnas på Spånga idrottsplats ca 15 minuter från Stockholm Central.  Ta blå linje 10 till Tensta eller pendeltåg till Spånga station och buss till Spånga IP. Det finns få parkeringsplatser i området så tänk på miljön och åk med kollektivtrafik.

Händer just nu i Stockholms län

• 27 jun

Framtidsforum

2019-06-27 – 2019-06-29 | Gävleborg,Stockholms län,Västmanland,

Välkommen till en mötesplats för dig som är lokalt aktiv. Under tre sommardagar fokuserar vi på inspiration, erfarenhetsutbyte och utveckling på vackra Väddö folkhögskola. Vänder sig till dig som är aktiv i Gävleborgs, Upplands och Västmanlands län samt Norrtälje.

• 31 jul

Stockholm Pride-Pride Park och Prideparaden

2019-07-31 – 2019-08-03 | Stockholms län, Stockholm

Stockholm Pride pågår mellan 29 juli och 4 augusti och Hyresgästföreningen region Stockholm har ett tält i Pride Park mellan 30 juli och 3 augusti. Kom och häng med oss i Pride Park och prata om allt mellan bostadspolitik och kärlek.

• 28 sep

Bomöte ombord

2019-09-28 | Stockholms län,

Visst vill du med på bomöte ombord! I år får ni som bor i Rimbo och Hallstavik ha ert bomöte ombord på färjan Rosella. Lördagen den 28 september bär det av ut på havet!