Bostadspolitisk dag

Välkommen till en heldag i bostadspolitikens tecken. Förmiddagen inleds med föreläsning om boende och byggande, och avslutas på eftermiddagen med en politikerdebatt om aktuella bostadspolitiska problem i Stockholm såsom hyra, byggande, renovering och planering.

10.00–12.30. Myt och verklighet om boende och byggande

Hyra och boende är ett område där många myter frodas. Att de regelbundet upprepas av organisationer med stora resurser gör dem inte sannare. Tre forskare med bakgrund I samhällsvetenskap och fastighetsekonomi kommer att belysa frågor som berör allt från byggkostnader, rörlighet, nyttan med allmännyttan till bostadens roll i välfärdssamhället.

13.30–16.00 Bostadspolitisk debatt

Representanter för sex politiska partier med plats i Stadshuset deltar i en avslutande debatt. Den fokuserar på aktuella Stockholmsproblem som hyra, bostad, byggande, renovering och planering. De deltagande politikerna möter en frågepanel med välkända företrädare för hyresgästintresset i Stockholm. Innan debatten inleder varje politiker med ett kort svar på frågan om varför hyresgäster i innerstaden ska rösta på just deras parti. Därefter får politikerna möta panelens frågor.

Kontaktperson: Paavo Bergman, kontakt@sodermalm.se, 0706866278

Händer just nu i Stockholms län