Bostad - rättighet eller lyx?

Hyresgästföreningen Botkyrka-Salem medarrangerar bostadsseminarium.

Hyresgästföreningen, LO, ABF och PRO vill bidra till att öka intresset för de bostadspolitiska frågorna och lyfta upp dessa på den politiska agendan. Hur påverkas lågavlönade arbetsgrupper, sjuka, pensionärer och ensamstående av ökade boendekostnader? Påverkar det samhället i övrigt?

Idag finns det stora grupper som drabbas hårt av de ökade boendekostnaderna framförallt vid upprustningar. Rätten att ha en bra bostad till en rimlig kostnad borde vara en självklarhet och inte en social status.

Syftet med detta seminarium är att lyfta frågan arbete-bostad och hur de hänger ihop. Hyresgästföreningen, LO, ABF och PRO vill bidra till att öka intresset för de bostadspolitiska frågorna och få upp dessa på den politiska agendan.

Vi tror att på att skapa engagemang för att möjliggöra förändring.

Att känna sig delaktig är en förutsättning för att man också ska vilja engagera sig. Evenemanget ska bidra till att fler invånare och politiskt intresserade lyfter upp bostadspolitiken på den politiska dagordningen.

Inbjudna gäster är Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen; Christina Tallberg, förbundsordförande PRO; Jimmy Baker, Gruppledare och kommunalråd (M); Emil Pull, Malmö University Department of Urban Studies; Ulf Nyqvist, VD, AB Botkyrkabyggen; Gabriella Levecchia, ombudsman LO; Åse Richards, Hyresgästföreningen Uppsala.

Evenemanget leds av moderatorn Lydia Capolicchio, journalist och som varit yrkesverksam i flera dagstidningar, radioprogram och TV kanaler.

Under dagen kommer också publiken att kunna ställa sina frågor.

Robert Nyberg har skapat illustrationen om temat. Robert Nyberg kommer också visa upp sin utställning den 23 januari.

OBS: Det kommer även bjudas på en lättare lunch.

Varmt välkommen till detta intressanta seminarium

Händer just nu i Stockholms län