Bostadspolitiskt seminarium i Södertälje

BOSTAD – RÄTTIGHET ELLER LYX? Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn och Svenska kyrkan i Södertälje med idéburen sektors nätverk MIG, bjuder in till ett seminarium om rätten till bostad.

Många politiker pratar om att motverka segregation och verka för inkludering. Samtidigt upplever vi att bostadsfrågan blir en fråga där grupper tenderar att ställas allt mer mot varandra. Hur resonerar forskare och politiker om rätten till bostad? Vem har rätt att bo? Vem byggs det för och vad är visionen inför framtiden? Utifrån våra lokala utmaningar lyfter vi frågan om rätten till bostad från lokal till nationell nivå.

I PANELEN:
Marie Linder, Hyresgästföreningens förbundsordförande
Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande
Håkan Buller, Stadsbyggnadsnämndens ordförande
Emil Pull, Doktorand Malmö Högskola

UPPLÄGG:

ONSDAG 26/4

17.30 Kvällsfika och mingel
18.00 Filmvisning
18.15 Föreläsning med forskare

19.00 Paus

19.15 Paneldiskussion
20.15 Avslut

Händer just nu i Stockholms län

• 4 aug

Kom och gå med oss i Europrideparaden

2018-08-04 | Stockholms län, Stockholm

Kom och gå med Hyresgästföreningen region Stockholm i Prideparaden under parollen Din röst för hemmet!

• 24 aug

Kurs: Hyresförhandling grund

2018-08-24 – 2018-08-25 | Stockholms län,Uppsala län, Uppsala

Hyresförhandling grund är en kurs för dig som vill lära dig mer om förhandlingssystemet, hyressättning och vad som påverkar hyran på våra bostäder.

• 1 sep

Hyresgästföreningens dag – en dag för hela familjen!

2018-09-01 | Nationellt,Stockholms län, Stockholm

Välkommen till en festlig, fartfylld och folklig dag med manifesterande, bostadspolitiska tal, artistuppträdanden och en massa roliga aktiviteter!

• 19 sep

Kurs: Ombyggnation

2018-09-19 | Stockholms län,Uppsala län, Uppsala

Vässa dina färdigheter kring ombyggnation av hyresrätt! Här är en specialsatsning för dig som vill fördjupa dina kunskaper i ombyggnationer.

• 4 okt

Kurs: Valberedning

2018-10-04 | Gävleborg,Stockholms län,Uppsala län,Västmanland, Uppsala, Gävle, Västerås och Hudiksvall

En kurs för förtroendevalda valberedare och ordföranden som vill lära sig mer om att engagera och rekrytera förtroendevalda inom Hyresgästföreningen.