Logga Nils Holgersson -rapporten

Ökade skillnader i kostnader för el, värme, avfall, vatten och avlopp

Totalkostnaderna för el, fjärrvärme, avfall, vatten och avlopp har ökat under det senaste året – och gapet mellan kommunerna växer. De som bor i kommunen med högsta sammanlagda taxa betalar 1 020 kronor mer i månaden jämfört med kommunen som har lägst kostnad. Det visar den årliga Nils Holgerssonrapporten som kartlägger avgifter och taxor i hela landet.

De sammanslagna kostnaderna för fjärrvärme, el, avfall, vatten och avlopp (VA) har ökat med 2,3 procent under det senaste året. Det är mer än den allmänna kostnadsutvecklingen på 1,7 procent. Även ur ett femårsperspektiv är utvecklingen densamma – kostnaderna för samtliga tjänster ökar mer än den allmänna kostnadsutvecklingen under samma period.

Nils Holgerson-rapporten är ett samarbete mellan Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgäst­föreningen, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta.

Vi ser att kostnaderna ökar över tid och att det fortsatt är stora skillnader beroende på var man bor. Det är svårt för konsumenten att förstå varför det ska skilja så mycket i kostnad mellan kommunerna för dessa tjänster som vi alla är beroende av, säger Mari-Louise Persson, ordförande för Nils Holgerssongruppen.

Läs pressmeddelandet från Nils Holgersson-gruppen här

Nils Holgersson 2021 högst och lägst kommunala avgifter värme, el, vatten, avlopp, avfall
Bilden visar kostnaden per kvadratmeter och år för fjärrvärme, el, vatten och avlopp (VA) samt avfall i de 10 billigaste och 10 dyraste kommunerna i landet samt för medelkommunen.

Om Nils Holgersson-rapporten

Sedan år 1996 ger Nils Holgerssongruppen årligen ut rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. I rapporten ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för el, fjärrvärme, avfall, vatten och avlopp. Statistiken i denna rapport har hämtats från Svenskt Vatten, Energimarknadsinspektionen, Energiföretagen Sverige, statistikmyndigheten SCB samt genom egen insamling.